Результати розподілу виборчих округів у Львівській області

Дата: 08.05.2012

В квітні 2012 року Центральна виборча комісія встановила кількість та визначила межі одномандатних виборчих округів, в яких ми обиратимемо половину депутатів до Верховної Ради України. Пропонуємо до вашої уваги огляд результатів розподілу виборчих округів у Львівській області.

115-116-117-118121126123119124122120125

Згідно Постанови ЦВК №65 від 9 квітня 2012 року у Львівській області було утворено 12 одномандатних виборчих округів (з 225 по всій Україні). Стільки ж округів нараховувалося на Львівщині і в 2002 році, коли в Україні востаннє відбувалися вибори в одномандатних мажоритарних округах. Також, відповідно до Постанови ЦВК №66 від 12 квітня 2012 року у Львівській області буде утворено 2152 дільниці (2080 звичайних і 72 спеціальних), що на 12 більше, ніж на останніх парламентських виборах у 2007 році. Найбільшу кількість дільниць (265) матиме виборчих округ №125 з центром у Старому Самборі, найменшу (79) – виборчий округ №116 з центром у Залізничному районі міста Львова.

Постановою №82 від 28 квітня 2012 року ЦВК визначила межі 225-ти одномандатних мажоритарних округів. При утворенні меж округів ЦВК повинна дотримуватися основних принципів, виписаних в статті 18 Закону «Про вибори народних депутатів України» від 17 квітня 2011 року:

  1. Врахування меж областей, Автономної Республіки Крим, міст Києва і Севастополя.
  2. Приблизно рівна кількість виборців в кожному окрузі, яка не перевищує 12% від орієнтовної середньої кількості виборців в одномандатних округах визначеної ЦВК.

На практиці обидва ці принципи були повністю реалізовані: жоден з округів не перетинає меж областей і кількість виборців в кожному з округів Львівщини (як і України загалом) не перевищує 12% відхилення від орієнтованої середньої кількості виборців в одномандатних округах. Найбільшим за кількістю виборців (178 391 осіб) є округ №116 з центром у Залізничному районі Львова. Зважаючи на те, що в цьому окрузі найменша кількість дільниць, тут можна очікувати появу великої кількості виборців на дільницях. Найменше виборців (150 504 особи) налічується в окрузі №124 з центром у Сокальському районі.

Межі 4 з 12 округів Львівщини залишилися без змін, як це було в 2002 році. Зокрема, це одномандатні виборчі округи №119 (центр – м. Броди), №122 (центр м. Яворів), №123 (центр – м. Перемишляни) і №124 (центр – м. Сокаль). Єдиною зміною, яка відбулася в трьох з вище перелічених округів, стало перенесення центру округу в інше місто. В окрузі №119 центр округу був перенесений з Буська до Бродів, в окрузі №122 – з Жовкви до Яворова, в окрузі №123 – з Миколаєва до Перемишлян. В окрузі з центром в Сокалі жодних змін не відбулося.

Ще 4 округи Львівщини лише незначною мірою змінили свої межі порівняно з 2002 роком. Це одномандатні округи №120 (центр – м. Городок), №121 (центр – м. Дрогобич), №125 (центр – м. Старий Самбір) і №126 (центр – м. Стрий). Так, декілька населених пунктів Дрогобицького району, які раніше відносилися до округу з центром в Стрию, тепер включені до складу округу №122 з центром у Дрогобичі. Таким чином, уся територія Дрогобицького району належить до одного округу. Натомість, округ №126, через вилучення зі свого складу згаданих населених пунктів Дрогобицького району, тепер об’єднує виключно два райони – Стрийський і Жидачівський. Також зазнала змін межа між округами №120 і №125. Місто Самбір, яке раніше належало до округу з центром в Городку, тепер віднесено до округу №125 з центром у м. Старий Самбір.

Найбільше зміни торкнулися 4 округів міста Львова: №115 (центр – Сихівський район), №116 (центр – Залізничний район), №117 (центр – Франківський район) і №118 (центр – Личаківський район). Жоден з округів Львова не зберігся в тих межах, що існували у 2002 році. Також два округи змінили свої центри: зникли округи з центрами в Галицькому і Шевченківському районах міста, натомість з’явилися з центрами в Сихівському та Личаківському районах. Фактично у Львові з’явилися 4 нових округи. Ключова зміна стосується Пустомитівського району Львівської області, який раніше був розділений між двома округами Львова (з центрами у Франківському і Шевченківському районах), а тепер повністю належить до округу №118 з центром у Личаківському районі. Як результат, в окрузі №118 кількість виборців з Пустомитівського району переважає кількість виборців зі Львова, які голосуватимуть в цьому окрузі. Сихівський район, який раніше був розділений між двома округами (з центрами у Галицькому і Франківському районах), тепер належить до одного округу №115. Франківський і Галицький райони Львова, які у 2002 році були центрами окремих округів – тепер входять до одного округу. Винники і Брюховичі, які належали до одного округу з центром у Шевченківському районі тепер є частиною різних округів – №115 (з центром у Сихівському районі) і №116 (з центром у Залізничному районі) відповідно.

Проведений аналіз свідчить, що при розмежуванні виборчих округів на Львівщині ЦВК максимально враховувало адміністративні кордони районів області. Як наслідок, з 20 районів Львівської області лише 2 райони (Кам’янка-Бузький і Самбірський) розділені між двома округами, тоді як у 2002 році таких районів було 4 (окрім згаданих ще Дрогобицький і Пустомитівський). Так само у Львові, з 6 районів міста лише 2 (Личаківський і Шевченківський) розділені між різними округами, тоді як у 2002 році таких районів було 3 (окрім згаданих ще Сихівський).

Також немає вагомих підстав говорити про навмисне маніпулювання з боку ЦВК межами виборчих округів у Львівській області, в інтересах певних політичних сил чи кандидатів. Перегляд меж виборчих округів не призвів до зміни конфігурації політичного поля на Львівщині – всі потенційні кандидати в мажоритарних округах фактичного зберігають такі самі шанси на перемогу в «своїх» округах як і до моменту оприлюднення рішення ЦВК.

Разом з тим, здійснений ЦВК перегляд меж виборчих округів у Львівській області, створює більш сприятливі умови (порівняно з 2002 роком) для використання адміністративного впливу на виборчий процес, адже межі переважної більшості районів області збігаються з межами виборчих округів. З одного боку, це полегшує органам державної влади та органам місцевого самоврядування забезпечити належну організацію виборчого процесу в межах того округу, до якого входить підпорядкована їм територія. З іншого ж боку – створює сприятливі умови для здійснення цілеспрямованого (в рамках конкретного округу) і не передбаченого законом втручання у виборчу кампанію.