Громадянська мережа ОПОРА проаналізувала остаточні фінансові звіти політичних партій, які отримала у Львівській міській та обласній ТВК, а також знайшла на сайтах політичних сил. 14 партій на Львівщині витратили 39 792 987 гривень. Однак, реальна сума може бути значно більшою, оскільки ВО “Батьківщина” та ВО “Свобода” подали фінансові звіти в розрізі одного округу. Більшість партій почали старт кампанії задовго до її офіційного початку, тому ці цифри у фінансові документи не потрапили. Лише Об’єднання “Самопоміч” та Українська Галицька Партія чітко розмежовували кампанії у межах Львівської міської територіальної громади та Львівської області. Інші політичні сили проводили кампанії з одного рахунку виборчого фонду. Найдорожчими були кампанії у “Європейської Солідарності”, “Слуги народу”, “Голосу”, Об’єднання “Самопоміч”.
Згідно зі статтею 214 Виборчого кодексу України розпорядник коштів накопичувального рахунку виборчого фонду організації партії, а також розпорядник поточного рахунку виборчого фонду кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови зобов’язаний не пізніш як на сьомий день після дня голосування (до 2 листопада) подати до відповідної територіальної виборчої комісії остаточний фінансовий звіт.
А відповідно до частини 10 статті 214 Кодексу відомості проміжних та остаточних фінансових звітів оприлюднюються територіальною виборчою комісією протягом двох днів з дня їх отримання на своїх офіційних веб-сайтах (за наявності), веб-сайтах відповідних місцевих рад (за наявності), на офіційних веб-сайтах відповідних регіональних (територіальних) представництв Центральної виборчої комісії або в інший визначений нею спосіб. Організації партії, які висунули виборчі списки та утворили власні виборчі фонди, оприлюднюють проміжні та остаточні фінансові звіти на офіційних веб-сайтах відповідної організації партії (за наявності) або в інший спосіб в мережі Інтернет протягом двох днів з дня їх отримання.
На практиці Громадянська мережа ОПОРА зіштовхнулася з тим, що Львівська обласна ТВК взагалі не оприлюднила проміжних та остаточних фінансових звітів партій. Ба більше, щоб отримати частину цих документів, представникам ОПОРИ доводилося декілька разів ходити в комісію. У підсумку паперові версії звітів виявилися вдома в однієї членкині ТВК, яка захворіла на COVID-19. Електронні версії документів у Львівській обласній ТВК були лише щодо 4 партій.
Львівська міська ТВК також не оприлюднила всі електронні версії остаточних фінансових документів. Проміжні фінзвіти публікувалися зі значним запізненням. Однак, паперові версії у комісії все ж можна було оглянути. А після низки прохань – отримати й електронні версії. Нагадаємо, що участь у виборах депутатів Львівської обласної ради брали 15 політичних партій, а депутатів Львівської міської ради – 19 партій. Політичні партії на Львівщині також не готові до публічного звітування. Не всі політсили здали проміжні та остаточні фінансові документи до комісій, хоча спостерігачі ОПОРИ фіксували, як ці політичні сили проводили передвиборну агітацію. Також не всі партії опублікували фінзвіти на своїх веб-ресурсах.
З 19 політичних партій, які висунули кандидатів у депутати до Львівської міської ради остаточні фінансові звіти подали 7 політичних партій: ВО “Батьківщина” (частково), “Ідея Нації”, “Опозиційні платформа – За життя”, “Голос”, Об’єднання “Самопоміч”, Українська Галицька Партія, “Духовна Україна”.
Іншою проблемою фінансової звітності політичних партій було намагання фінансувати усю виборчу кампанію у Львівській області з одного накопичувального рахунку обласного партійного осередку. Згідно зі статтею 213 Виборчого кодексу організації партій, які висунули виборчий список, кандидати у депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, які здійснювали передвиборчу агітацію мали б відкривати власні виборчі фонди. Тобто обласна, районна чи міська партійна організація, окремі кандидати у депутати до місцевих рад різних рівнів і кандидати на міських голів як окремі суб’єкти виборчого процесу мали б відкрити власні виборчі фонди. Проте на практиці вони цього не робили. Партія відкривала єдиний рахунок, з якого начебто здійснювалося фінансування виборчої кампанії депутатів до Львівської обласної ради, районних рад, міських рад, кандидатів на посаду міського, сільського та селищного голови, проте у фінансовому звітів ці витрати жодним чином не розмежовані, а тому не можливо встановити для потреб якого з кандидатів і в якій кількості було витрачено кошти під час місцевих виборів на Львівщині. Усе це є свідченням недотримання виборчого законодавства, бажанням обласного партійного керівництва здійснювати фінансування централізовано, а також ознакою слабкої партійної структури на місцях і неналежної фінансової прозорості виборчої кампанії зі сторони партій.
Рахунок виборчого фонду Об’єднання “Самопоміч” поповнився на 4 775 300 гривень. Це – гроші місцевої організації політичної партії. 1 398 773,71 гривні політична сила перерахувала за розміщення рекламних матеріалів у ліфтах, 16 408 гривень – за послуги з організації харчування. Разом на дизайн листівок, друк банерів, постерів, розміщення реклами на зовнішніх носіях, публікацій у мережі Інтернет, онлайн трансляцію події Об’єднання “Самопоміч” витратило 4 775 137,54 гривень.


Партія “Голос” подала до міської ТВК звіт з чергових виборів депутатів Львівської обласної ради. Жодні інші звіти неможливо відшукати й на сайті політичної сили. Це означає, що вся кампанія фінансувала з одного виборчого рахунку. На нього надійшло 5 068 936,55 гривень. Це – кошти місцевої організації політичної партії. Всю суму партія витратила на білборди, флаєри, листівки, календарі, публікації у газетах, радіо та телевізійні ролики, публікації у соцмережах, оренду залу.


На рахунок виборчого фонду партії “Ідея нації” надійшло 200 гривень добровільного внеску від Семена Попека і ще 162 010 гривень – внески кандидатів, включених до списку кандидатів у депутати від місцевої організації політичної партії. Усі гроші політична сила витратила на виготовлення матеріалів передвиборної агітації, рекламу в Інтернеті та на оренду обладнання.


Фото зі сторінки “Ідея нації”
Політична партія “Духовна Україна” подає остаточний фінансовий звіт за період 19-30 жовтня. 24 067,80 гривень перерахував її керівник Юрій Путас. З них політична сила витратила 21 896,40 гривень на рекламу на радіо. Немає у фінансовому звіті витрат на рекламу у соціальних мережах. Впродовж вказаного часу у звіті зі сторінки політичної партії рекламувалося 6 постів на суму від 6 до 594 долари. За них платила Христина Черевко, дружина Юрія Путаса.


Також немає у документі згадки про білборди та сітілайти із зображенням кандидатки на посаду міського голови Львова Наталії Ван Доеверен, які спостерігачі Громадянської мережі ОПОРА фіксували у Львові. У фінзвіті кандидатки також немає витрат на зовнішню рекламу.
Рахунок виборчого фонду Української Галицької Партії поповнився з двох джерел фінансування: власні гроші політичної сили (654 027,91 гривень) та добровільних внесків від фізичних осіб (168 315, 80 гривень). В один день по 49 504,95 грн внесли Дмитро Левик та Галина Вархолик. Обоє були кандидатами до Львівської міської ради від УГП. Ще 39 603,90 грн перерахував Юліан Крет і 29 702 грн Андрій Савенко.
За ефірний час на радіо, телебаченні, публікації у газетах, рекламу в Інтернеті, виготовлення матеріалів передвиборної агітації, оренду білбордів, сітілайтів політична сила заплатила 821 343,71 гривень.


На рахунок “Опозиційні платформа – За життя” надійшло 203 308,66 гривень. Це кошти – місцевої організації політичної партії. “Опозиційна платформа – За життя” витратила всі кошти, оплативши за виготовлення друкованих матеріалів, ефірний час на радіо, телебаченні, агітацію в мережі Інтернет, зовнішню рекламу та за доставку листівок поштою.

ВО “Батьківщина” подала до Львівської міської ТВК фінансовий звіт лише по територіальному виборчому окрузі №1 (Галицький район). Хоча в межах Львівської міської територіальної громади було 6 виборчих округів. На рахунок виборчого фонду надійшло 336 336,45 гривень. Це – кошти місцевої організації політичної партії. Майже всю суму політична сила витратила на зовнішню рекламу, друк агітаційних матеріалів, оплату ефірного часу на телеканалах і радіо.


У Львівській обласній територіальній виборчій комісії представникам Громадянської мережі ОПОРА надали лише електронні версії фінансових звітів “Слуги народу”, “За майбутнє”, Народного Руху України, партії УДАР та ВО “Свобода”.
Рахунок виборчого фонду політичної партії “Слуга народу” поповнився на 6 333 800 гривень. Це – власні кошти місцевої організації політичної сили. За публікації на сайтах, газетах, ефіри на радіо, телебаченні, буклети, календарики, зовнішню рекламу та мережі Інтернет “Слуга народу” заплатила 6 332 393,98 гривень. З них також 16 500 гривень за аудіоролик “Україна – це ти”.


На 1 347 449,84 гривень поповнився рахунок виборчого фонду місцевої організації політичної партії “За майбутнє”. Це – власні кошти політичної сили. Партія витратила всі гроші з виборчого рахунку на рекламу у ЗМІ, банери, постери, флаєри, білборди.

З фінансового документу партії “За майбутнє” важко зрозуміти про оплату реклами у соціальних мережах. З 30 вересня по 28 жовтня (період який охоплює звіт партії) з пабліку “Львівщина За майбутнє” було оплачено 83 дописи на суму від 83 до 8 217 доларів.


Виборчий рахунок політичної партії УДАР поповнився 953 817,46 гривень. З них – 585 166,46 кошти місцевої організації політичний сили і 368 651 добровільні внески фізичних осіб. З останньої суми 82 тисячі гривень повернули донорам, оскільки розпорядник рахунку фонду відмовився від цих коштів. Загалом на ефірний час на радіо, телебаченні, друковані площі у виданнях, зовнішню рекламу, агітаційні матеріали, публікації у мережі Інтернет УДАР витратив 868 778,67 гривень.


Рахунок виборчого фонду Народного Руху України поповнився із коштів місцевої організації політичної партії (764 016 гривень) та добровільних внесків від фізичних осіб (191 170 гривень). Всі гроші Народний Рух України витратив на рекламу у ЗМІ та агітаційні матеріали.

Декілька постів на сторінці “Народний Рух України Львівщина” оплачував ФОП Пустовіт. Він у фінансовому звіті політичної сили вказаний. Однак, більшість дописів оплачували заступник голови міської організації Тарас Левицький та сама партія. Зрозуміти чи ці витрати записані у документі неможливо. За поданий період фінансового звіту зі сторінки політичної сили у соціальних медіа рекламувалося 29 дописів на суму орієнтовно від 129 до 2 971 доларів.

У Львівській обласній ТВК ОПОРІ надали звіт ВО “Свобода”, в якому зазначено чергові вибори депутатів до Львівської обласної ради (територіальний виборчий округ №4). Округів, у яких обирали депутатів до Львівської обласної ради загалом було 9. Аналогічний єдиний документ можна знайти і на сайті політичної партії. У ньому вказано 49 950 гривень – внесок від кандидата до Львівської районної ради Ярослава Пелешака і 375 476,94 гривень – кошти політичної партії. Усі гроші партія витратила на оренду площ для зовнішньої реклами, агітацію у ЗМІ, друк банерів, флаєрів, листівок, спецвипуску партійної газети, звіту депутата Львівської міської ради Андріяна Гутника.


Ще декілька фінансових звітів Громадянській мережі ОПОРА вдалося знайти на сайтах політичних партій або отримати від представників політичних сил.
Рахунок виборчого фонду “Європейської Солідарності” поповнився на 11 521 193,79 гривень. З них 10 533 900 гривень – кошти місцевої організації політичної партії, 329 365,79 гривень – добровільні внески фізичних осіб і 581 219,50 гривень – внески кандидатів, включених до виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації політичної партії.
Загалом політична сила витратила на кампанію 11 443 851,69 гривень. Оплачували рекламу на радіо, телебаченні, у друкованих ЗМІ, публікації в Інтернеті, друк листівок, плакатів, розміщення агітаційних матеріалів на білбордах, сітілайтах, оренду приміщень і проведення опитувань (62 018,50 гривень).


1 759 784 гривень на рахунку політичної партії “Варта” – це гроші місцевої організації політичної партії. Ще 49 751,04 гривень – помилкові кошти, однак за інформацією у фінансовому звіті їх не повертали. На зовнішню рекламу, буклети, листівки, ефірний час на радіо, телебаченні, публікації у друкованих ЗМІ, мережі Інтернет. На оренду приміщень для заходу “Варта” витратила 1 808 458,61 гривень.


Виборчих рахунок Української Галицької Партії з виборів депутатів до Львівської обласної ради поповнився з двох джерел: кошти партії – 1 562 849,57 гривень і добровільні внески від фізичних осіб – 90 000 гривень. Спонсорами стали троє осіб: Володимир Бартошик, Андрій Пелехатий, Василь Козак.
Разом Українська Галицька партія витратила 1 652 849,57 гривень на рекламу у мережі Інтернет, зовнішню рекламу, друковану агітаційну продукцію, матеріали у медіа, користування івент-простором, інформаційний вісник, виготовлення роликів, церковні календарі (49 992 гривень).

На сайті Об’єднання “Самопоміч” можна знайти фінансовий звіт з чергових виборів депутатів до обласної ради. Кампанія фінансувалася лише за кошти політичної сили. 3 573 612,22 гривень партія витратила на рекламу у мережі Інтернет, публікації у газеті, ефірний час на радіо, телебаченні, білборди, сітілайти, банери, буклети, оренду приміщення.

Політична партія | Гроші партії | Кошти кандидатів | Добровільні внески | Витрачені кошти |
Європейська Солідарність | 10 533 900 | 581 219,50 | 329 365,79 | 11 443 851,69 |
Слуга народу | 6 333 800 | 0 | 0 | 6 332 393,98 |
Голос | 5 068 936,55 | 0 | 0 | 5 068 936,55 |
Самопоміч (міська рада) | 4 775 300 | 0 | 0 | 4 775 137,54 |
Самопоміч (обласна рада) | 3 573 810 | 0 | 0 | 3 573 612,22 |
Варта | 1 759 784 | 0 | 49 751,04 (помилкові кошти) | 1 808 458,61 |
УГП (обласна рада) | 1 562 849,57 | 0 | 90 000 | 1 652 849,57 |
За майбутнє | 1 347 449,84 | 0 | 0 | 1 347 449,84 |
НРУ | 764 016 | 0 | 191 170 | 955 097, 02 |
УДАР | 585 166,46 | 0 | 368 651 | 868 778,67 |
УГП (міська рада) | 654 027,91 | 0 | 163 315,80 | 821 343,71 |
Свобода | 375 476,94 | 49 950 | 0 | 425 026,94 |
Батьківщина | 336 336,45 | 0 | 0 | 335 612,45 |
ОПЗЖ | 200 308,66 | 0 | 0 | 200 308,66 |
Ідея Нації | 0 | 162 010 | 200 | 162 210 |
Духовна Україна | 0 | 0 | 24 067,80 | 21 919,6 |
З аналізу фінансових звітів можна зрозуміти, що політичні партії використовували різні форми передвиборної агітації. Якщо витрачені кошти на конкретні пункти витрат перевести у відсотки, то найменше грошей політсили витрачали на рекламу у мережі Інтернет. Ставку на медіа робили “Європейська Солідарність” (71,65%) та “Духовна Україна” (91%). Найбільший відсоток грошей політичні сили “Слуга народу”, “Голос”, Об’єднання “Самопоміч”, “Варта”, Українська Галицька Партія, Народний Рух України, “За майбутнє” перераховували на пункт інші витрати, під яким часто можна побачити кошти на зовнішню рекламу. “Ідея Нації” (77,46%) та УДАР (43,60%) найбільше грошей витратити на виготовлення матеріалів передвиборної агітації. Майже порівно на рекламу у мережі Інтернет (27,96%) та білборди, сітілайти (20,52%) витратила “Опозиційна платформа – За життя”.
Політична партія | Розміщення реклами в Інтернеті | Медіа | Виготовлення матеріалів передвиборної агітації | Витрати на проведення виборчої кампанії | Інші витрати |
Європейська Солідарність | 5,10% | 71,65% | 10,78% | 0 | 12,45% |
Слуга народу | 5,15% | 33,78% | 4,41% | 0 | 56,63% |
Голос | 20,28% | 3,93% | 24,33% | 0 | 51,46% |
Самопоміч (міська) | 7,63% | 0 | 24,84% | 0,27% | 66,67% |
Самопоміч (область) | 8,71% | 27,38% | 17,90% | 2,41% | 43,60% |
Варта | 1,05% | 30,84% | 17,74% | 0 | 50,36% |
УГП (обласна рада) | 4,24% | 10,76% | 40,61% | 0 | 44,30% |
За майбутнє | 0,45% | 38,39% | 7,61% | 0 | 53,55% |
НРУ | 0 | 32,51% | 26,79% | 0 | 36,68% |
УДАР | 6,03% | 15,94% | 43,60% | 0 | 34,43% |
УГП (місто) | 27,24% | 18,63% | 20,58% | 0 | 33,40% |
Свобода (4 виборчий округ Львівської області) | 0 | 17,33% | 58,26% | 0 | 24,41% |
Батьківщина (4 виборчий округ міста Львова) | 0 | 53,40% | 24,60% | 0 | 21,79% |
ОПЗЖ | 27,96% | 7,12% | 19,40% | 0 | 20,52% |
Ідея Нації | 8,33% | 0 | 77,46% | 0 | 14,19% |
Духовна Україна | 0 | 91% | 0 | 0 | 0 |
Нагадаємо, раніше Громадянська мережа ОПОРА проаналізувала остаточні фінансові звіти кандидатів на посаду міського голови Львівської територіальної громади.
За коментарями звертайтеся:
Тарас Радь, координатор Громадянської мережі ОПОРА за виборами у Львівській області
тел.: +38 098 765 86 22
Довідково: Спостереження ОПОРИ спрямоване на незаангажовану оцінку процесу підготовки та проведення виборів, сприяння чесним та вільним виборам, попередження порушень. Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за черговими місцевими виборами, які відбудуться 25 жовтня. До спостереження залучено 188 спостерігачів по всій країні, а в день голосування до них долучаться короткотермінові спостерігачі. Крім того, ОПОРА також моніторить використання бюджетних ресурсів у цілях непрямої агітації, а громадські омбудсмени досліджують вільний доступ до виборчих дільниць та захищають виборчі права громадян.
Поділитись цим матеріалом: