Рейтинги, війна, “зрада” й “перемога” – основні теми прийдешніх виборчих кампаній

Дата: 20.02.2018

Що таке “маніпуляція” у правовій, етичній, суспільно-політичній площині, якими є сучасні інструменти впливу на громадську думку, а також, хто та як маніпулює думками суспільства в передчутті президентських виборів 2019. Про це 19 лютого дискутували експерти в рамках засідання громадського прес-центру “Вибори Президента-2019”.

“Маніпуляція – це певний інструментарій, технологія боротьби за владу. Але треба розуміти, що в правовому полі це не злочин.  Йдеться просто про певний рівень політичної культури і рівень критичного сприйняття у суспільстві”, – наголосив напочатку аналітик мережі ОПОРА Тарас Радь.

Експерт виокремив основні напрями, у яких можуть здійснюватись маніпуляції за рік до виборів Президента. На його думку, це соціологічні дослідження і рейтинги, суспільна оцінка реформ та рішень політиків у форматі “зрада-перемога”, війна та її вплив на суспільно-політичні процеси в Україні.

“Представники влади і представники опозиції вдаються до інструментів впливу на громадськість у різний спосіб. Влада використовує для здобуття підтримки статистистичні дані, інформацію про перебіг реформ. В опозиції ж більше свободи, бо вона здебільшого об’єктивно дорікає владі та несе менше відповідальності”, – ділиться аналітик. “Зрада-перемога” – це класична дихотомія, маркер яким визначається більшість процесів в Україні”. “Не всі факти та явища можна інтерпретувати однозначно, тож зведення усіх питань до такої дихотомії у деяких випадках може бути маніпулятивне”, – зауважує експерт.

Експерт вбачає маніпулятивні техніки у рейтингах потенційних кандидатів, які порівнюють рівень довіри до політиків і телезірок. “Якщо ми хочемо таким чином показати, що в нас політики погані, це напевно  правильний підхід, але якщо ми говоримо про потенційних кандидатів, мені здається, таке співставлення є некоректне”, – резюмує Тарас Радь.

З цього питання іншу думку у своєму виступі висловила політолог Антоніна Колодій. На її погляд, те, що українці надають перевагу діячам, котрі відомі завдяки своїй творчості, втім не беруть активної участі у політичних процесах, демонструє відкритість суспільства до нових лідерів: “Політтехнологи вважають, що це технологія (маніпуляцій суспільною думкою – прим. ред.). Віталій Бала перший про це заявив. Журналісти вважають, що це технологія. Соціологи не всі так вважають. Це цікаве дослідження про те, наскільки масова свідомість готова до нової кандидатури”. Втім експертка також не виключає використання зіркових прізвищ у рейтингах у маніпулятивних цілях.

 

Матеріал підготувала Ксенія Янко, практикантка Громадянської мережі ОПОРА у Львові.

Фото – Прес-клуб Львів