20 лютого минув термін, відведений Законом України «Про вибори Президента України», для проведення першого засідання окружними виборчими комісіями.
У відповідності до частини 2 статті 26 Закону повноваження окружної виборчої комісії починаються з моменту складання присяги не менше як двома третинами її складу на першому засіданні, яке проводиться не пізніше як на другий день після дня прийняття рішення про її утворення. У випадку з львівськими ОВК найменшою необхідною кількістю для набуття повноважень є присяга 24 членів комісії. Цей “бар’єр” актуальний для десяти львівських окружних виборчих комісій, тоді як для ОВК №122 і №123 ця мінімальна кількість становила 25 членів комісії.
Станом на 21 лютого вчасно перше засідання провели десять з дванадцяти окружних виборчих комісій у Львівській області. Дві комісії пропустили відведені Законом терміни: ОВК №125 (центр – Старий Самбір) набула повноважень наступного дня після крайнього терміну, тоді як ОВК №121 (центр – Дрогобич) досі не набула повноважень, оскільки на засіданні було присутні на одну особу менше, аніж мінімально необхідна кількість для початку її роботи. Хоча остання комісія провела своє засідання та прийняла на ньому низку рішень, проте вона залишається неправомочною, оскільки як виявилося, присягу склали 23 замість необхідних 24 членів виборчої комісії. 22 лютого комісія планує провести повторне перше засідання для того, щоб приступити до повноважень.
Незважаючи на достатньо непросте завдання із збору не менше як 2/3 від складу, дев’ять окружних виборчих комісій зуміли провести перше засідання не лише вчасно, але також з першої спроби. З другої спроби і не без труднощів приступила до повноважень окружна виборча комісія у територіальному виборчому окрузі №119 (центр – Броди): члени ОВК складали присягу протягом двох днів під час засідання, у якому було оголошено перерву. Це суперечлива практика, оскільки українське виборче законодавство жодним чином не регулює можливість переривати засідання та продовжувати його наступного дня. З третьої спроби, хоч і з порушенням термінів, перше засідання провела вище згадувана ОВК №125, якій щоразу не вистачало кількох членів комісії для складання присяги.
Загалом присягу склали 305 членів львівських окружних виборчих комісій, що становить 70,6 % від їхнього загального кількісного складу. Найбільш чисельними були засідання в окружних виборчих комісіях №123, 117 і 126, у яких брали участь 28, 27 та 27 осіб відповідно.
Серед факторів, які створювали перешкоди для проведення першого засідання, можна згадати майже 17 % членів комісії, які зареєстровані за межами Львівської області, що з об’єктивних причини не брали б участь у роботі ОВК. Менш масштабна, проте подібна по суті складність, полягає у тому, що ряд членів комісії проживає в інших районах області. У сукупності ці фактори вказують на проблему безвідповідального ставлення кандидатів у Президенти до реалізації свого права делегувати до складу виборчих комісій своїх представників. Врешті ситуація може бути вирішена шляхом заміни членів, які проживають за межами Львівської області місцевими жителями, або через виключення їх зі складу комісії. Зрештою процес заміни розпочався ще до того, як окружні виборчі комісії зуміли провести своє перше засідання, про що свідчать оприлюднені дві постанови ЦВК 19 лютого і 20 лютого, де поміж інших, фігурують львівські ОВК.
До суб’єктивних факторів, які ускладнюють роботу виборчих комісій є написання у поданні неправильних контактних даних, а також не належне інформування членів комісії про час і місце першого засідання, про що неодноразово говорили самі члени ОВК.
Вище зазначені фактори також негативно відобразились на комплектуванні керівного складу окружних виборчих комісій. Керівництво лише п’яти ОВК було присутнім на першому засіданні у повному складі. Натомість на засіданні інших семи комісій був відсутній хтось один з керівного складу. Найчастіше це секретар комісії. Окремі з них повідомили, що не планують продовжувати роботу в ОВК, а тому найближчим часом слід очікувати замін у керівному складі.
Поміж 39 кандидатів у Президенти, які скористалися своїм право подачі кандидатур до складу окружних виборчих комісій у межах Львівської області простежується різний рівень відповідальності за контролем членів ОВК, яких вони делегували. Як показали перші засідання окружних виборчих комісій найбільш сумлінно їх відвідали представники Петра Порошенка, Юлії Тимошенко, Анатолія Гриценка, Володимира Зеленського, Романа Безсмертного, Олександра Вілкула, Андрія Новака і Сергія Носенка. Вони склали присягу в усіх дванадцяти ОВК Львівщини. Високий рівень дисциплінованості також у представників Олександра Шевченка, Андрія Садового, Руслана Ригованова, Володимира Петрова, Юлії Литвиненко, Олега Ляшка, Валентина Наливайченка, Віктора Кривенка, Василя Журавльова та Миколи Габера, у яких перше засідання пропустили по одному члену комісії. Натомість найменш дисциплінованими є представники Ігора Шевченка, Олександра Соловйова, Віктора Бондара, Юрія Тимошенко, Віталія Купрія, Юрія Дерев’янка, Ігора Смешка, Олександра Данилюка, Іллі Киви та Ольги Богомолець. Від 100% до 50% їхніх членів пропустило перші засідання ОВК.
Спостереження також показало наявність ще однієї проблеми виборчого процесу в Україні – наявність в окружних виборчих комісіях координованих груп її членів в інтересах окремих кандидатів у Президенти. Вже після першого засідання можна зробити висновки про те, на кого орієнтуватимуться окремі члени ОВК від так званих “технічних” кандидатів. Основне протистояння відбуватиметься поміж групами представників в інтересах Петра Порошенка і Юлії Тимошенко.
Цікаво, що під час перших засідань окружних виборчих комісій спостерігачам ОПОРИ довелося часто фіксувати довірених осіб Юлії Тимошенко, які були присутні на засіданні десяти ОВК, значно рідше – довірених осіб Анатолія Гриценка та Юрія Бойка. Представників інших кандидатів, на разі, не спостерігається. На засіданні десяти ОВК також були присутні журналісти “Вісника передових правових ініціатив” однойменної громадської організації, які здійснювали відеофіксацію та відеотрансляцію засідання на каналі у YouTube. Крім цього засідання окремих ОВК відвідали представники місцевих засобів масової інформації, а в одиничних випадках – заступник голови Бродівської РДА і представники міжнародної місії спостереження ОБСЄ-БДІПЛ.
Станом на час проведення перших засідань частина окружних виборчих комісій має проблеми з відсутністю необхідних для роботи приміщень і матеріально-технічного забезпечення роботи комісії, що згідно статті 39 Закону України “Про вибори Президента України” мають забезпечити органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
Узагальнюючи результати спостереження за першими засіданнями окружних виборчих комісій у Львівській області, можна спрогнозувати виникнення проблем у їхній роботі і в подальшому. Сподіваємося, що вони не стануть загрозою для відкритості і чесності виборчого процесу на Львівщині.
Довідково: Спостереження ОПОРИ спрямовано на незаангажовану оцінку процесу підготовки та проведення виборів, сприяння чесним та вільним виборам, попередження порушень. Із жовтня 2018 року Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за виборами Президента. З моменту офіційного старту виборчої кампанії до спостереження залучено 204 спостерігачі по всій країні. А 31 березня 2019 року та в разі проведення другого туру до них долучаться ще понад 1 500 спостерігачів. Вони також здійснюватимуть паралельний підрахунок голосів (PVT – parallel vote tabulation) з метою отримання результатів виборів, набагато швидших за офіційні та точніших за екзит-поли. Крім того, ми моніторимо використання бюджетних ресурсів у цілях непрямої агітації, навчаємо правоохоронні органи щодо особливостей виборчого процесу, запустили мережу громадських омбудсменів із захисту виборчих прав громадян, оцінили виконання Україною рекомендацій міжнародних місій щодо виборчої реформи та займаємося просвітою виборців.
За коментарями звертайтеся:
Тарас Радь, координатор спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами у Львівській області
тел.:+38 098 765 86 22
e-mail: lviv@opora.org.ua
Веб-сайт | Фейсбук | Твіт