Зовнішнє незалежне оцінювання 2011: підсумки громадського спостереження у Львівській області

Дата: 21.06.2011

Сьогодні, 21 червня, під час прес-конференції Львівське представництво Громадянської мережі ОПОРА презентувало звіт за результатами громадського спостереження за зовнішнім незалежним оцінюванням у 2011 році. Подаємо звіт повнотекстово.

1. ПРОЦЕС ПІДГОТОВКИ ДО ЗНО-2011

Вже другий рік поспіль під час спостереження за проведенням тестування з української мови та літератури, у його учасників виникають проблеми із наявністю сертифікатів ЗНО. Обов’язковість наявності сертифіката пов’язана з тим, що в ньому робиться відмітка про проходження учасником оцінювання із конкретного предмета. Без такої відмітки приймальні комісії вищих навчальних закладів не приймуть документів від абітурієнта для вступу. Якщо минулого року об’єктивних причин для відсутності сертифіката майже не було, не враховуючи забудькуватість та неуважність абітурієнтів, то в 2011 році ситуація дещо змінилася. Цьогоріч реєстрація на ЗНО проходила через мережу Інтернет, а не безпосередньо у кваліфікованих працівників, які видавали сертифікат і нагадували, що з ним треба з’явитися у пункт тестування. Особа відправляла документи до регіонального центру оцінювання якості освіти поштою, таким же методом, але під розписку поштареві, вона мала й отримати сертифікат. Ще пізніше поштою надходило запрошення-перепустка із зазначеними датами та місцем проходження оцінювання знань.

Як виявилося в результаті спостереження, деякі абітурієнти отримували лише запрошення, а сертифікати поштою так і не надійшли. Однак підозр у вступників про відсутність одного з документів не виникало. Недоліком цьогорічного запрошення став його дизайн, де напис «запрошення-перепустка для участі у зовнішньому незалежному оцінюванні» був значно меншого розміру, ніж уточнююча інформація про номер сертифікату. Насправді учасник, отримавши сертифікат і запрошення, мав би порівняти, чи збігаються основні реквізити: прізвище, ім’я, серія та номер пасторта (свідоцтва про народження), номер сертифіката. Неуважні та до кінця непоінформовані абітурієнти могли подумати, що отримали основний документ для проходження тестування – сертифікат, а не звичайну перепустку. Були й інші версії про причину його відсутності. Так, у середню школу №45 м. Львова зранку 2 червня з’явилося 17 випускників, які були переконані, що сертифікати їм видадуть у пункті тестування, оскільки поштою вони їх не отримали. У будь-якому випадку такі зареєстровані учасники втрачали право на зовнішнє незалежне оцінювання.

Аби допомогти абітурієнтам, які не змогли взяти участь в оцінюванні знань, персонал пунктів тестування радив їм виробляти медичні довідки про хворобу, яка могла б завадити пройти випробування. Наявність хвороби, підтверджена довідкою відповідного закладу охорони здоров’я, вважається об’єктивною причиною, що дає право на участь у додатковій сесії зовнішнього оцінювання. До Громадянської мережі ОПОРА почали надходити тривожні дзвінки з запитаннями від абітурієнтів, які були недопущені до тестування, як діяти у ситуації, коли лікарі відмовляються видавати довідки про хворобу.

По-перше, Громадянська мережа ОПОРА рекомендувала абітурієнтам не користуватися такими порадами та не намагатися виробляти «липові» медичні довідки, адже ЗНО, метою якого є рівний доступ до якісної освіти, не повинне сприяти корупційним діям у медичній сфері. По-друге, ті учасники ЗНО, які втратили шанс пройти тестування через відсутність сертифіката, мали негайно звернутися до Львівського регіонального центру оцінювання якості освіти з проханням виробити його дублікат. По-третє, абітурієнти мали отримати підтвердження з печаткою у поштових відділеннях про те, що сертифікат не був вручений адресату, та зареєструватися на додаткову сесію.

Як запевнили ГМ ОПОРУ у ЛРЦОЯО, центр піде назустріч тим вступникам, які з об’єктивних причин не змогли потрапити на пункти тестування – їх зареєструють на сесію, що відбудеться 27 червня – 3 липня. Маємо приклад учасниці, яка скористалася порадою, дотрималася усіх процедур і була успішно зарахована до участі у додатковій сесії ЗНО.

Які основні причини відсутності сертифікатів?
Безперечно, ті відділення «Укрпошти», які не змогли через недбалість доставити документ адресату, мають взяти частину відповідальності на себе. Інша причина такої ситуації, на думку «Громадянської мережі ОПОРА», полягає у порівняно неширокій інформаційній кампанії Українського центру оцінювання якості освіти на всеукраїнському рівні про процедуру пропуску учасників на пункт тестування. Позаяк до цього не було задіяно комунальні телеканали та радіо. Поряд з тим, основна провина за втрату права проходження ЗНО лягає на абітурієнтів та їхніх батьків, які не ознайомилися зі своїми правами та обов’язками, принаймні тими витягами, які отримали у вигляді інформаційного бюлетеня від регіонального центру оцінювання якості освіти разом із запрошеннями.

ГМ ОПОРА рекомендує Українському центу оцінювання якості освіти у наступному році приділити більше уваги власне інформаційній складовій під час підготовки до ЗНО. Зокрема, передбачити періодичне розповсюження інформації про процедури ЗНО через використання ефірного часу Першого національного каналу та інших державних і комунальних засобів масової інформації.

2. ПРОХОДЖЕННЯ УЧАСНИКАМИ НЕЗАЛЕЖНОГО ОЦІНЮВАННЯ

У порівнянні з попередніми роками, під час проведення зовнішнього незалежного оцінювання у 2011 р. значно покращилася дисципліна його учасників. Передусім громадські спостерігачі зафіксували зменшення кількості випадків, коли абітурієнти залишали аудиторію під час роботи над тестами. Якщо ж учасники виходили до рекреаційних зон (туалет, коридор, медичний пункт), то не більше ніж на 2-3 хв. Щоправда був випадок у Львівській гімназії «Престиж», коли під час тестування з української мови та літератури один з учасників затримався в туалеті на довший час, тому черговий змушений був стукати у двері, щоб той звільнив приміщення. Однак ні спростерігач, ні черговий не чули, щоб абітурієнт розмовляв при цьому по телефону, тому робота над тестом була продовжена.

Спостерігачі також зафіксували зменшення кількості випадків використання мобільних телефонів в аудиторіях та рекреаційних зонах. Зауважимо, що саме цей пристрій зв’язку та його використання найчастіше стають причоною складання протоколу про порушення процедури проходження ЗНО та вилучення абітурієнтів з пункту тестування. За результатами опрацювання протоколів про завершення процедури тестування з української мови та літератури (дві сесії), іноземних мов та математики Львівський регіональний центр оцінювання якості освіти виніс рішення про анулювання 13 робіт учасників ЗНО у трьох областях. 10 з них анульовані через використання власне технічних засобів зв’язку, 2 – через невчасну здачу тестових робіт, 1 – через підміну учасника тестування. Для порівняння, минулого року, усього було анульовано близько двох десятків робіт у трьох областях. Не останнє місце тут відіграє жорстке дотримання процедур персоналом пункту тестування у разі їхнього порушення учасниками. У більшості випадків такі факти неодмінно фіксувалися в аудиторних протоколах, навіть тоді, коли мобільний пристрій задзвонив, однак абітурієнт ним не скористався.

Менше учасники тестування намагалися списати правильну відповідь у своїх сусідів чи отримати від них допомогу. Не було також випадків вживання нецензурної лексики, яка позбавляла учасників права подальшого проходження тестування. Найбільше порушували процедури та дисципліну ЗНО особи, які зареєструвалися заради цікавості, тому що цей процес безкоштовний, але зовсім не для того, щоб вступити до вищого навчального закладу.

Попри те, що дисципліна учасників незалежного оцінювання значно покращилася, організаційна підготовка абітурієнтів до тестування залишається на низькому рівні. Незважаючи на важливість тесту та його результату при вступі до вищих навчальних закладів, спостерігачі Громадянської мережі ОПОРА зафіксували випадки запізнення учасників, відсутність необхідних документів для допуску до пунктів тестування. Траплялося, що абітурієнти самі створювали додаткові проблеми, з’являючись до пунктів тестування із паспортом, в той час як реєстрація для участі у ЗНО проходила за свідоцтвом про народження і навпаки. Окремі потенційні студенти з’являлися на оцінювання знань не за вказаною у запрошенні-перепустці датою та адресою, а до початку тестування залишалося 10-15 хв. Навіть в аудиторії, під час роботи над тестом учасники неправильно розподіляли відведений для завдання час, в результаті чого не мали можливості перенести правильні відповіді до бланків «А» або затягували процес тестування, порушуючи цим процедуру. Не всі абітурієнти знають і про використання гелевих чи капілярних ручок із чорною пастою – передусім це стосується тих, хто закінчував школу два і більше років тому. Спостерігачами ОПОРИ були зафіксовані факти, коли учасники мають по два сертифікати з відмітками про проходження тестування у кожному з них, але з різних предметів. Виявляється абітурієнт думав, що загубив сертифікат, відновляв його, йшов на наступне тестування з новим документом, а з часом знаходив втрачений. У таких випадках треба обов’язково звертатися до Львівського регіонального центру оцінювання якості освіти, аби врегулювати ситуацію та не мати проблем під час вступу до вузу.

Винятком із правил та всупереч тенденції проведення цьогорічного ЗНО стала підміна учасниці тестування її мамою на оцінюванні з математики. Факт порушення процедури був виявлений черговими під час пропуску «абітурієнтки» до пункту тестування. Коли в «учасниці» уточнили рік народження вона вказала 1969, потім перевела ситуацію у жарт, однак зовнішньо явно не відповідала 19-річному віку своєї доньки, хоча візуально була дуже схожою на неї. «Абітурієнтку» допустили до здачі ЗНО, а після завершення роботи над тестом попросили проїхати до Львівського регіонального центру оцінювання якості освіти для підтвердження особи. На оцінювання з біології вже прийшла дійсно учасниця, яка реєструвалася, однак після складання тесту всіляко переконувала, що саме вона складала ЗНО з математики, й відмовилася їхати до ЛРЦОЯО для підтвердження своєї особи та визнавати, що за неї проходила тестування мама. Як прокоментувала директор ЛРЦОЯО, про подію було повідомлено у міліцію, а також передано документи справи. Якщо факт підміни учасника ЗНО дійсно мав місце, то результат з математики такої учасниці буде скасовано ЛРЦОЯО. Громадянська мережа ОПОРА вважає, що така міра покарання є недостатньою за серйозне порушення процедур ЗНО, а мама та донька мають бути притягнуті до адміністративної відповідальності.

3. РОБОТА ПЕРСОНАЛУ ПУНКТІВ ТЕСТУВАННЯ

Підготовка інструкторів для проведення ЗНО-2011 була здійснена на значно вищому рівні, ніж у попередні роки. Системних порушень у роботі інструкторів спостерігачі Громадянської мережі ОПОРА не виявили. Були випадки неправильно наклеєних штрих-кодів, незапакування невикористаних бланків відповідей та зошитів із тестами, інструктори забували вкласти аудиторний протокол до секюр-паку. Однак подібні порушення трапляються щораз рідше, крім того їх вдається виявити до відправлення робіт на перевірку, під час запакування контейнера.

Персонал пунктів тестування, зокрема відповідальний за пункт тестування та уповноважена особа від УЦОЯО, не завжди керувалися єдиними нормами у разі виникнення нестандартних ситуацій. Найбільше проблем виникало під час пропуску учасників до пунктів тестування, особливо коли вони не мали необхідних документів. Нагадаємо, що такими були сертифікат, паспорт чи свідоцтво про народження, як документ, що посвідчує особу і за яким проходила реєстрація абітурієнта на тестування, а також запрошення-перепустка. Якщо ж траплявся випадок, відмінний від процедур ЗНО, уповноважена особа та відповідальний за пункт тестування мали керуватися Переліком нестандартних ситуацій, які можуть виникнути у пункті тестування під час проведення ЗНО 2011, та способів їхнього вирішення, розробленим УЦОЯО. Відповідно до цього документа, абітурієнт міг допускатися до тестування, якщо не мав запрошення, але мав сертифікат та паспорт (чи свідоцтво про народження). Щоправда траплялися випадки, коли учасника пропускали до пункта тестування без запрошення-перепустки, а на вході в аудиторію інструктори сумнівалися, має право такий учасник проходити тестування чи ні, адже вони знали про обов’язковість трьох документів. Подібні інциденти вирішувалися на користь абітурієнта.

Коли ж учасник не мав при собі сертифіката чи документа, що посвідчує особу, то згідно з Переліком нестандартних ситуацій, не міг брати участі в оцінюванні знань. Спостерігачами Громадянської мережі ОПОРА було зафіксовано два випадки (середня загальноосвітня школа №22 імені В. Стефаника м. Львова, Дрогобицька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №4), коли чергові та інструктори допустили учасника без сертифіката до тестування. Однак, коли уповноважений від УЦОЯО виявив порушення (під час проставляння підписів та печаток у сертифікаті), учасник змушений був припинити роботу над тестом.

Найскладнішою виявилася ситуація із документом, що посвідчує особу. Проблематичними були випадки, коли учасники реєструвалися на тестування за свідоцтвом про народження, а приходили з паспортом: таких допускали до тестування, оскільки їх можна було ідентифікувати за фотокарткою. Якщо ж учасник з’являвся без паспорта чи свідоцтва про народження, або з їхнью ксерокопією, відповідальний та уповноважена особа від УЦОЯО у різних пунктах тестування діяли на власний розсуд. Зазвичай таким абітурієнтам відмовляли у праві проходження ЗНО. У деяких пунктах тестування відповідальний та уповноважений допускали учасників до проходження ЗНО за умови, що паспорт довезуть, до початку роботи над тестами (близько 11:30). Абітурієнти з-за меж Львова за такої умови автоматично втрачали шанс на участь у ЗНО, оскільки не мали змоги вчасно представити документ.

Окремі уповноважені допускали учасників до тестування без документа, або з його копією, детально не пояснивши, що це виняток із правил і що на наступні тестування так з’являтися недопустимо. Прикладом такої поведінки став випадок із абітурієнткою, чий батько-священик морально тиснув на персонал пункту тестування та переконував, що його донька без проблем взяла участь в оцінюванні знань з двох попередніх предметів. Якщо ж така ситуація дійсно була, то відповідальність за порушення правил проходження ЗНО мають розділити і абітурієнтка, і персонал, який ще у першому пункті тестування не пояснив майбутній студентці, що необхідним для допуску до тестування є оригінал документа, за яким вона проходила реєстрацію.

Не останнє місце у таких випадках відігравили емоційні вчинки учасників та маніпуляції зі сторони батьків (сльози, благання, погрози). Щоб унормувати ситуацію уповноважений звертався за консультацією до Львівського регіонального центру оцінювання якості освіти, де в усній формі отримував вказівку впускати чи не впускати осіб без відповідних документів. Вважаємо, що такі заочні консультування та прийняття рішень повинні бути врегульовані на рівні Переліку нестандартних ситуацій, якими мають послуговуватися Уповноважені особи в усіх пунктах тестування. Вибірковий підхід до реалізації нормативно-правових актів, які регулюють проведення ЗНО негативно впливає на суть та зміст процесу об’єктивного та неупередженого оцінювання рівня навчальних досягнень осіб, які закінчили загальноосвітній навчальний заклад і виявили бажання вступити до вищих навчальних закладів.

У якості рекомендацій, для врегулювання проблемних моментів радимо УЦОЯО внести такі пункти до технологічних карток персоналу пунктів тестування:
1. На вході у кожен пункт тестування черговий розміщує стенд чи дошку оголошень, на якій візуально мають бути представлені усі необхідні для пропуску документи.
2. О 9:30 та 10:00 помічник відповідального за пункт тестування має нагадати присутнім біля пункту учасникам про обов’язкові для допуску до оцінювання знань документи.
3. Додати до Переліку нетандартних ситуацій під час проведення ЗНО такий пункт:

Ситуація:
Учасник з’явився до ПТ без документа, що посвідчує особу.
Спосіб вирішення нестандартної ситуації:
Уповноважена особа від УЦОЯО шукає у даному ПТ двох учасників, які мають паспорт і можуть засвідчити, що абітурієнт без паспорта, дійсно та особа, за яку себе видає. У тому разі якщо у пункті не виявилося осіб, які можуть підтвердити особу без документа, рішення про допуск учасника тестування приймає Директор РЦОЯО.

Контакт: 063 628 68 36, Ольга Стрелюк, координатор громадського спостереження за ЗНО від ГМ ОПОРА