Електронні петиції у Львові: (не)дієвий інструмент громадської участі
Протягом 8 років у Львові діє механізм подання електронних петицій до Львівської міської ради. Поступово цей інструмент удосконалювали тематично, встановлюючи…
Вступ в дію заборони розміщення реклами тютюнових виробів та їх торгових марок на носіях зовнішньої реклами та транспорті примусило тютюнові компанії шукати нові форми донесення власного продукту до споживача.
Продовж періоду моніторингу регіональні координатори проекту фіксували ці маркетингові експерименти: проведення концертів та вуличних заходів, пропуском на які слугували пачки з цигарками, вдосконалення мерчандайзингових стратегій та обладнання, засилля BTL реклами і т.п. Відсутність національного охоплення та системності цих заходів, на нашу думку, свідчать про недостатньо високу (в порівнянні з візуальною рекламою на біл-бордах) ефективністю такої реклами. Йдеться, в першу, чергу про збільшення кількості покупців за рахунок залучення до куріння молоді (часто підлітків) та жінок.
Власне, після усвідомлення тютюновими кампаніями відсутності ефективної альтернативи візуальній рекламі, їхні лобісти зареєстрували законопроект «Про внесення змін до закону України «Про рекламу» (щодо запобігання негативним наслідкам фінансово-економічної кризи у рекламній галузі та електронних засобах масової інформації)», який відстрочує заборону такого роду реклами на рік. Громадянська мережа ОПОРА рішуче закликає народних депутатів не підтримувати згаданий законопроект, який на рік продовжить найвпливовішу на молодь рекламу тютюнопаління.
Вважаємо недосконалими норми українського законодавства, які регулюють заборону реклами тютюну на телебаченні. В розділі «Реклама на ТБ» ми детально описали усі виявлені нами способи реклами тютюну. Зупинити частину такої реклами можна виключно шляхом прийняття змін до Закону України «Про рекламу». Для прикладу ввести норму про заборону демонстрації в будь-яких рекламних роликах людей, що палять. З іншого боку маємо наполягати на дотримані телеканалами вже прийнятих заборон. Власне тому ГМ ОПОРА звернеться до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення з вимогою відреагувати на вказані в цьому звіті факти порушень і за результатами перевірки примусити телеканали зняти з ефірів відповідний контент.
Моніторинг велику кількість реклами друкованих ЗМІ. Найчастіше використовується візуальне зображення з коротким меседжом в глянцевих виданнях. В регіональній пресі здебільшого використовують матеріали про тютюнові вироби чи паління як звичку, марковані як реклама або не марковані взагалі.
Mоніторинг виявив виконання рекламними агенціями заборони розміщувати рекламу тютюнових виробів та їх торгових марок на зовнішніх носіях.
Змушені констатувати, що зовнішня реклама тютюну, яка була розміщена в торгових залах чи кіосках залишилась недоторканою. В переважній своїй більшості це вивіски та вітрини на торгівельних точках та підприємствах оптового продажу. Нажаль, такого роду реклама не підпадає під заборону. Боротьба з нею вимагає прийняття нових норм ЗУ «Про рекламу», а саме ведення заборони на розміщення усіх видів реклами тютюнових виробів в торгових залах та вітринах магазинів.
Виявлені факти розміщення реклами цигарок на не тютюнових товарах, що в першу чергу спрямована на споживача, який не палить. Основною ціллю такої реклами є популяризація бренду та формування довіри до нього, шляхом розміщення логотипу на звичних, далеких від куріння, предметах: годинники, кепки, куртки, дитячі іграшки (!), молодіжні футболки, сумки, шарфи, ремені, календарі, ручки, сірники. Для прикладу Чупа-чупс випустив в продаж свою продукцію у формі цигарок. В магазинах можна побачити дитячі іграшки, де присутні елементи куріння, для прикладу, корова з цигаркою в зубах чи автомобілі з величезним логотипом Мальборо.
За результатами моніторингу можна зробити висновок, що Інтернет не використовується в повному обсязі, або взагалі не використовується в просуванні, реклами тих чи інших брендів сигарет. Причиною цього є наявність більш ефективних способів та порівняно невисокий відсоток користувачів Інтернету в Україні. Виключенням є соціальні мережі, в яких присутня достатня кількість тютюнової реклами.
Читати звіт за перший квартал повністю на офіційному сайті ГМ ОПОРА