До парламентських виборів залишилося менше місяця, тому передвиборча кампанія політичних сил та кандидатів набирає обертів. Громадянська мережа ОПОРА, яка проводить спостереження за перебігом підготовки та проведення виборів-2012, пропонує Вашій увазі аналіз кампанії у Львівській області.
Так, за останній місяць у області не зафіксовано цілеспрямованих дій, які можна потрактувати як порушення виборчого процесу зі сторони окремих кандидатів чи партій. Ті порушення, що наявні сьогодні, є точковими та, здебільшого, характерними для нашого регіону. Це, зокрема, непрямий підкуп виборців та наявність великої кількості антиагітаційних проявів.
Проведення жеребкування кандидатур до складу ОВК – а особливо ДВК – спричинило найбільше непорозумінь і конфліктів на теперішньому етапі виборчої кампанії. «Однак нарікання партій і кандидатів на те, що процедура жеребкування складу ДВК є маніпулятивною, в більшості випадків безпідставні. Основна проблема полягала в тому, що суб’єкти виборчого процесу належним чином не розібралися в особливостях процедури і не були готові забезпечити ефективний контроль за її проведенням. Звичайно, причиною такої ситуації стало те, що ЦВК несподівано і лише за 5 днів до початку жеребкування кардинально змінила процедуру», – пояснює Олександр Неберикут, аналітик кампанії спостереження ГМ ОПОРА.
Через таку ситуацію багато ОВК порушили строки під час формування дільниць, адже не всі комісії відразу правильно провели процедуру жеребкування. Довелося формувати дільниці вночі 22 вересня (117 (Франківський район Львова), 126 ОВК (м. Стрий)). Така ж ситуація повторилась під час визначення керівного складу – на 116 ОВК (Залізничний район Львова)відповідну постанову прийняли о пів другої ночі 27 вересня.
Іншою проблемою, яка проявилася під час жеребкування і сьогодні залишається актуальною, є технічні збої та непрозорість функціонування інформаційно-аналітичної системи «Вибори – 2012». Ні офіційні спостерігачі, ні уповноважені і довірені особи партій і кандидатів не мають можливості здійснювати хоча б мінімальний контроль за введенням інформації на сервер ЦВК технічними працівниками виборчих комісій. Тому не дивно, що фіксуються випадки, коли результати жеребкування, проведені на засіданнях ОВК, не збігаються з тими даними, які з’являються на сервері ЦВК. Окремо слід згадати про «двійників» у поданнях, яких мала виявляти система «Вибори-2012». Проте, така функція була актуальною лише для конкретної ОВК. Випадки, коли однакові кандидатури траплялися на двох чи трьох різних ОВК, система ігнорувала.
Що стосується укомплектації складу ДВК, то на думку спостерігачів, розпочатий процес із заміною членів дільниць триватиме ще кілька тижнів. Через це члени ДВК просто не зможуть нормально працювати і в комісіях не сформується спрацьована команда. Така ситуація може спричинити чималі проблеми з узгодженістю дій та виконанням процедурних моментів у день виборів.
На думку Андрія Дутчака, у Львівській області не буде масових відкритих фальсифікацій у день виборів, як то вкидання бюлетенів, каруселі, фальшування протоколів, залякування членів дільниць. Комунікаційна відкритість місцевого населення та підвищена увага зі сторони офіційних та міжнародних спостерігачів до регіону різко піднімає ціну перемоги за допомогою цих технологій. Малоймовірно, що опозиція, чинна влада чи інші політичні сили згодяться піти на такий сценарій. «Натомість, є загроза потенційного зриву виборчого процесу, шляхом заплутування процедур та ускладнення роботи членів ДВК», – попереджує Дутчак.
Додатково спостерігачі мережі ОПОРА провели аналіз судових рішень Львівського окружного адміністративного суду та Львівського апеляційного адміністративного суду, які знаходяться у вільному доступі в Єдиному державному реєстрі судових рішень та стосуються виборчих округів Львівщини. Як зазначає довготерміновий спостерігач Наталя Радиш, найбільш поширеними категоріями звернення до суду були (за хронологію їх подання):
1) оскарження дій членів ОВК щодо безпідставної відмови у перші дні роботи ОВК приймати подання на реєстрацію офіційних спостерігачів від Партії регіонів;
2) оскарження самостійного визначення головою ОВК осіб, з якими повинні укладатися цивільно-правові угоди для організаційного, правового та технічного забезпечення здійснення повноважень ОВК;
3) щодо наявності (відсутності) підстав для утворення спеціальних ДВК в санаторно-курортних закладах.
Також було виявлено грубі порушення щодо зміни тексту постанови, за яку голосували на засіданні ОВК та копії якої були надані суб’єктам виборчого процесу, та ті постанови, які були надані як докази в судах. Оскаржувалися випадки передачі обов’язків головуючого від голови комісії до іншого члена комісії (123 ВО (м. Яворів)). Окрім того, є випадки, коли позовні заяви залишалися без розгляду, оскільки були поданими неналежними суб’єктами подання чи були порушення стосовно строків подання, оскільки строки встановлені статтями 172-177 КАСу (в т.ч. щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності виборчих комісій) не можуть бути поновлені.