Електронні петиції у Львові: (не)дієвий інструмент громадської участі
Протягом 8 років у Львові діє механізм подання електронних петицій до Львівської міської ради. Поступово цей інструмент удосконалювали тематично, встановлюючи…
Про якість формування комісій, матеріально-технічне забезпечення та проблеми, які виникають у львівських ТВК, ОПОРА поспілкувалася із начальницею відділу адміністрування Державного реєстру виборців апарату Львівської обласної державної адміністрації Зоряною Павлів.
Територіально виборчі комісії у Львівській області сформовані не на високому рівні, – вважає Зоряна Павлів. Оскільки, часто членами ТВК за поданнями політичних партій ставали люди, які фактично не проживають у регіоні. Наприклад, мешканці Дніпропетровської області чи Києва. Тепер політичні сили шукають їм заміну, що не завжди відбувається оперативно.
«Ще дуже багато членів спочатку давали згоду на роботу у комісії, не маючи інформації, які процеси відбуваються. Коли вони детальніше ознайомилися, що це досить великі об’єми роботи, тепер не хочуть брати слухавку, відмовляються, не чекаючи на заміни партій», – додала Павлів.
За словами посадовиці всі територіальні виборчі комісії в області забезпечені приміщеннями. Щоправда були ТВК, які зверталися з проханням замінити приміщення, яке їм надали для роботи органи місцевого самоврядування. Наприклад, нове місце праці довелося шукати для Сокальської міської ТВК у зв’язку з тим, що у міської ради не має приміщень відповідної площі.
Вимоги до приміщень територіально виборчих комісій з місцевих виборів прописані у другому додатку до постанови ЦВК від 8 серпня 2020 року №164. Приміщення мають відповідати санітарним, технічним, будівельним нормам, зокрема щодо безперешкодного доступу для осіб з порушенням здоров’я (у зв’язку з інвалідністю, тимчасовим розладом здоров’я, віком) та інших маломобільних груп. Також приміщення має бути забезпечене електропостачанням, обладнане засобами протипожежної безпеки та охоронятися.
«Були звернення, що приміщення не відповідають площі, а було, що взагалі стіни обдерті. Хоча розумієте самі, що не всі приміщення мають євроремонт і не всі в ідеальному стані збережені. Буває просто санітарна побілка, а члени комісії розраховували, що це будуть євромеблі закуплені вчора», – зазначила Зоряна Павлів.
Щодо матеріального забезпечення, то частина комісій вже отримали обладнання для роботи. Але є ТВК, в яких не має кому передавати обладнання. Керівниця відділу адміністрування ДРВ у Львівській області розповіла, що техніка повинна передаватися представнику керівного складу за відповідним актом. На документі ставиться печатка і підпис відповідальної особи, яка несе в подальшому відповідальність за збереження матеріальних цінностей. Однак, не всі голови, заступники чи секретарі хочуть брати таку відповідальність на себе.
Ще одна проблема – це реєстрація комісій, оскільки оновлюється програмне забезпечення, а також багато реєстраторів у відпустках. Наприклад, одну з комісій у Мостиському районі довелося реєструвати у Городоцькому районі. Загалом, за словами Зоряни Павлів, уже 50% комісій зареєстровано, 30% подали свої документи.
«Є ще досить тих, які навіть не приступили до цієї процедури з різних причин. До прикладу, є комісія, де голова і заступник фактично не приступили до своєї роботи. А секретар відмовляється реєструвати комісію, аргументуючи це тим, що раз їх немає, то я не буду подавати документи», – додала ОПОРІ начальниця відділу адміністрування Державного реєстру виборців Зоряна Павлів.
Згідно з частиною 3 статті 35 Виборчого кодексу для державної реєстрації юридичної особи голова комісії, а в разі його відсутності – заступник голови комісії, а в разі відсутності голови та заступника голови комісії – секретар комісії не пізніш як на четвертий день з дня утворення комісії повинен особисто подати суб’єкту державної реєстрації за місцем розташування окружної чи територіальної виборчої комісії копію відповідної постанови Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії вищого рівня про утворення комісії та заяву про державну реєстрацію створення юридичної особи. Державна реєстрація окружної (територіальної) виборчої комісії як юридичної особи здійснюється у день надходження документів для проведення державної реєстрації юридичної особи.