Електронні петиції у Львові: (не)дієвий інструмент громадської участі
Протягом 8 років у Львові діє механізм подання електронних петицій до Львівської міської ради. Поступово цей інструмент удосконалювали тематично, встановлюючи…
25 серпня відбулося засідання Золочівської районної територіально виборчої комісії, за результатами якого було утворено 3 селищні та 1 сільську ТВК. Проте формування складу комісії і призначення його керівного складу відбулося із порушенням процедури. До жеребкування комісія також не виявила двійника.
25 серпня був останнім днем, згідно з календарним планом місцевих виборів, коли районні територіальні виборчі комісії могли сформувати склади сільських та селищних територіальних комісій (частина 6 статті 203 Виборчого кодексу). У цей день своє засідання провела Золочівська районна ТВК, яка мала утворити 4 територіальні комісії нижчого рівня. Проте на відміну від інших районних територіальних виборчих комісій Львівщини, вона зробила це із суттєвим порушенням процедури.
Напередодні, до 20 серпня Золочівська районна ТВК отримала подання кандидатур до складу сільських та селищних ТВК від 13 суб’єктів подання. Перед своїм засіданням комісія не провела належної роботи з перевірки кратності включення кандидатур у подання політичних партій, що було виявлено безпосередньо під час засідання.
Під час засідання комісії голова Золочівської районної ТВК Олег Москаль («Європейська Солідарність») зачитав порядок денний, в якому були питання складення присяги новими членами комісії, формування складу сільських та селищних територіальних виборчих комісій, а також різне.
Порядок проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу обласних, районних, міських, районних у містах, селищних та сільських виборчих комісій прописаний у додатку до постанови Центральної виборчої комісії від 25 червня 2020 року №113 (зі змінами, внесеними постановою ЦВК від 24 липня 2020 року №140). Проте керівництво Золочівської районної ТВК не було ознайомлено з ними, що стало причиною порушення нею процедури формування складу сільських та селищних територіальних виборчих комісій.
Процедура жеребкування проводиться на основі попередньо підготовленого списку кандидатів від усіх суб’єктів подання один раз щодо всіх виборчих комісій одночасно.
Однак, Золочівська районна ТВК не підготувала такого списку кандидатів, а проводила процедуру жеребкування на основі самих подань політичних партій і при цьому для кожної комісії окремо.
Для кожної ТВК складається у вигляді таблиці список кандидатур, які відповідають вимогам Кодексу та можуть бути включені до її складу за результатами жеребкування. До такого списку в алфавітному порядку включаються кандидатури із зазначенням порядкового номера кожної з них, їхніх прізвищ, власних імен, по батькові, повної назви організації партії, яка подала цю кандидатуру.
Натомість Золочівська районна ТВК на листках для жеребкування написала не порядкові номери кандидатур, а назви політичних сил, які висунули цих представників. У двох комісіях кількість вакантних місць було на два менше, ніж кандидатур від суб’єктів подань. Голова Золочівської районної ТВК попросив одну із членкинь обрати два жеребки, щоб визначити тих, хто не потрапить до складу ТВК. Замість того, щоб обирати тих, хто буде членом комісії.
Одночасно із формування складу кожної територіальної виборчої комісії виборча комісія призначає керівний склад ТВК. Голову, заступника голови, секретаря мають обирати відповідно до квот.
У Золочівській районній ТВК знову проводили жеребкування тих, хто буде у керівному складі комісії. Під час того як обирали листок з кандидатурою, було обговорення члена комісії щодо того чи зможе він справитися із виконанням цієї роботи, який у нього є досвід. Якщо людина не мала досвіду, жеребкування проводили знову.
Коли призначили керівний склад Заболотцівської сільської ТВК, голова Золочівської районної територіально виборчої комісії Олег Москаль зачитав весь склад ТВК. Під час чого у комісії виявили двійника. Одного із членів подали і партія «Європейська Солідарність», і партія «Слуга народу». Хоча виявити двійників комісія мала ще до початку жеребкування щодо формування складу ТВК.
Член комісії Роман Файда («Народно-демократична партія») почав телефонував до невідомої особи і уточнювати від кого ця людина буде у комісії. Таким чином вирішили, що це буде представник від партії «Слуга народу».
Відтак у Заболотцівській сільській ТВК залишилося одне вакантне місце. Комісія вирішила повернути кандидата до складу комісії від Народного Руху України, якого раніше шляхом жеребкування було виключено.
Наразі не відомо, чи хтось із суб’єктів подання оскаржуватиме рішення Золочівської районної ТВК щодо утворення нею сільських та селищних територіальних виборчих комісій із порушенням процедури. Проте за умов стислих часових рамок, коли не пізніше 27 серпня сформовані сільські та селищні ТВК мають провести свої перші засідання, залишається незрозумілим чи утворені з порушенням виборчі комісії приступлять до виконання своїх обов’язків.
Зі своєї сторони Громадянська мережа ОПОРА скерувала звернення до Центральної виборчої комісії з інформуванням про зафіксовану проблему при утворенні Золочівською районною ТВК виборчих комісій нижчого рівня.
Цього ж самого дня на сайті Центральної виборчої комісії була оприлюднена постанова про заміну голови Золочівської районної територіально виборчої комісії Олега Москаля за поданням політичної партії «Європейська Солідарність». Натомість новим головою комісії за поданням цієї ж політичної сили став Олександр Чорний. До цього Чорний був членом Львівської обласної територіально виборчої комісії від «Європейської Солідарності».
За коментарями звертайтеся:
Тарас Радь, координатор Громадянської мережі ОПОРА за виборами у Львівській області
тел.: +38 098 765 86 22
email: lviv@opora.org.ua
Довідково: Спостереження ОПОРИ спрямоване на незаангажовану оцінку процесу підготовки та проведення виборів, сприяння чесним та вільним виборам, попередження порушень. Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за черговими місцевими виборами, які відбудуться 25 жовтня. До спостереження залучено 188 спостерігачів по всій країні, а в день голосування до них долучаться короткотермінові спостерігачі. Крім того, ОПОРА також моніторить використання бюджетних ресурсів у цілях непрямої агітації, а громадські омбудсмени досліджують вільний доступ до виборчих дільниць та захищають виборчі права громадян.
(#вибори; #opora; #опора)