Електронні петиції у Львові: (не)дієвий інструмент громадської участі
Протягом 8 років у Львові діє механізм подання електронних петицій до Львівської міської ради. Поступово цей інструмент удосконалювали тематично, встановлюючи…
Як повідомляють спостерігачі ОПОРИ, виборець прийшов на ДВК № 461938 (Львів), показав членам дільничної виборчої комісії свої документи у цифровому додатку “Дія” і вони видали йому бюлетень для голосування.
На іншій дільничній виборчій комісії (№462147, Львів) виборець намагався проголосувати за додатком “Дія”. Оскільки згідно з Виборчим кодексом голосувати виборці можуть лише після пред’яви паспорта громадянина України, члени ДВК відмовилися видавати виборцю бюлетень.
Згідно з пунктами 1-2 частини 1, частиною 6 статті 8 Виборчого кодексу України документами, які є підставою для отримання виборчого бюлетеня і можуть бути використані на звичайних та спеціальних виборчих дільницях під час голосування на місцевих виборах, є паспорт громадянина України (у вигляді паспортної книжечки або картки) та тимчасове посвідчення громадянина України (для осіб, недавно прийнятих до громадянства України).
Відповідно до частини 3 статті 248 Виборчого кодексу під час проведення голосування на виборчій дільниці два члени дільничної виборчої комісії надають виборцю можливість проголосувати: один член дільничної виборчої комісії після пред’явлення виборцем одного з документів, зазначених у пунктах 1, 2 частини першої статті 8 цього Кодексу, за умови наявності виборця у списку виборців на відповідній виборчій дільниці та наявності у нього права голосу на відповідних місцевих виборах (враховуючи відмітку в графі “Примітка” щодо постійної нездатності пересуватися самостійно або запису “Голосує за місцем перебування”) надає виборцю список виборців для підпису; другий член дільничної виборчої комісії у позначеному місці на контрольному талоні виборчого бюлетеня вписує своє прізвище, ініціали, ставить підпис та проставляє номер, за яким виборця внесено до списку виборців на дільниці. Виборець ставить підпис за отримання виборчих бюлетенів для голосування на місцевих виборах у списку виборців та на визначеному місці на контрольному талоні кожного виборчого бюлетеня. Після цього член виборчої комісії відокремлює від кожного виборчого бюлетеня контрольний талон та видає виборцю виборчий бюлетень. Член виборчої комісії повідомляє виборцю, скільки виборчих бюлетенів він отримав. Контрольні талони виборчих бюлетенів зберігаються у члена комісії, який видав виборчі бюлетені. При цьому робити на виборчих бюлетенях будь-які інші позначки забороняється.
Згідно з постановою Центральної виборчої комісії №365 від 10 жовтня 2020 року «Про Роз’яснення щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно видачі членами дільничних виборчих комісій виборчих бюлетенів з місцевих виборів» видача виборцю виборчого бюлетеня на підставі пред’явлення ним для встановлення особи паспорта громадянина України з використанням мобільного додатка Портал Дія (е-паспорта) може здійснюватися лише за умов наявності в дільничної виборчої комісії технічної можливості для перевірки е-паспорта за допомогою технічних засобів, зокрема з використанням унікального електронного ідентифікатора (QR-коду, штрих-коду, цифрового коду), та отримання за результатами такої перевірки даних з Реєстру інформаційними ресурсами єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ України на запит Порталу Дія.
Згідно з ч. 1 ст. 158-1 Кримінального кодексу України надання або отримання виборчого бюлетеня чи бюлетеня для голосування на референдумі особою, яка не має права його надавати чи отримувати, або надання виборцю, учаснику референдуму заповненого виборчого бюлетеня чи бюлетеня для голосування на референдумі, або голосування виборцем, учасником референдуму більше одного разу, незаконне опускання виборчого бюлетеня чи бюлетеня для голосування на референдумі до виборчої скриньки – караються штрафом від ста до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років, або обмеженням волі на строк до трьох років, або позбавленням волі на строк до двох років.
Довідково: Спостереження ОПОРИ спрямоване на незаангажовану оцінку процесу підготовки та проведення виборів, сприяння чесним та вільним виборам, попередження порушень. Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за черговими місцевими виборами, які відбудуться 25 жовтня. До спостереження залучено 188 спостерігачів по всій країні, а в день голосування до них долучаться короткотермінові спостерігачі. Крім того, ОПОРА також моніторить використання бюджетних ресурсів у цілях непрямої агітації, а громадські омбудсмени досліджують вільний доступ до виборчих дільниць та захищають виборчі права громадян.
(#вибори; #opora; #опора)