Новий законопроект про місцеві вибори: Львівський погляд

Дата: 05.07.2010

За матеріалами круглого столу «Плюси та мінуси нового законопроекту про вибори в місцеві органи влади», який відбувся 5 липня 2010 року у приміщенні Прес-клубу Незалежного громадського прес-центру «Львівський вибір-2010». У матеріалі подано короткі тези доповідей кожного з учасників*.

Оксана Дащаківська, виконавчий директор ЛОГО «Комітет виборців України»:

Новий законопроект про вибори в місцеві органи влади має ряд суттєвих недоліків. Перший — у виборах не зможуть взяти участь ті кандидати та політичні сили, які не були зареєстрованими офіційно більше одного року. Тобто, законопроект одразу ж викреслює чисельні новостворені політичні структури.

Другим недоліком є те, що у виборчих комісіях зможуть бути представлені тільки ті політичні сили, які сьогодні є у Верховній Раді. І навіть якщо політична сила має зареєстровану партію з більше аніж річним стажем діяльності на локальному рівні, але вона не представлена у Верховній Раді — вона не зможе відстоювати свої права та інтереси у виборчих комісіях.

Степан Кубів, голова ЛОО партії «Фронт змін»:

Пропонований нам законопроект, окрім того, що вже сказала пані Оксана Дащаківська, порушує права місцевих громад ще й у питання фінансування. Згідно нового законопроекту місцеві партії повинні самі забезпечувати себе грошима під час виборчого процесу з власних фондів.

Також, через те, що автори законопроекту не передбачили створення спеціальних виборчих дільниць, у виборах не зможуть взяти участь в’язні, важкохворі та військовослужбовці. І тому наша політична сила буде протестувати буде захищати інтереси громадян України. Ми не будемо торгуватися з теперішньою владою.

Ярослав Гінка, голова ЛОО партії «Удар» Віталія Кличка:

На мою думку, сьогодні відбувається узурпація влади в державі зі сторони правлячої коаліції та псевдо-опозиції. І всі їхні дії — це пряме посягання на суверенітет України. І як протидію цим процесам я закликаю всі політичні сили об’єднуватися у єдиний фронт.

До вже перелічених проблем нового законопроекту хотів би ще додати відміну імперативного мандату. Це унеможливлює для представника місцевих громад брати участь у виборах та буди представленим у місцевих радах.

Богдан Кук, депутат Львівської обласної ради, голова ГО «Великий Львів»:

Місцеві вибори, що грядуть, будуть своєрідною репетицією до виборів у Верховну Раду, які відбудуться через 2 роки. Хотів би ще повернутися до мажоритарки, а саме до фінансової сторони цього питання. Адже депутату, який захоче пройти по мажоритарному виборчому округу, доведеться витратити чимало коштів. За моїми підрахунками, ці витрати прирівнються до витрат партії на просунення своїх п’ятьох кандидатів.

Проте, я вважаю що саме мажоритарка зможе принести в нашу владу нові політичні обличчя та еліти. Що ж до ситуації в державі, то вона нагадує картковий будинок, який валиться під тиском правлячої партії. Всім демократичним силам потрібно об’єднюватися довкола нового лідера і протистояти цьому.

Василь Павлюк, депутат Львівської міської ради, заступник голови ВО «Свобода»:

Будь-яка політична сила, яка приходить до влади в нашій державі, одразу ж починає змінювати закони «під себе». І це сьогодні є найбільша, на мою думку, проблема. Якби законопроект почали розробляти два роки тому і поступово йшли до його прийняття публічним шляхом — це було б нормально. Але не так, як зараз, коли за кілька місяців до виборів нам знову змінюють правила. Це основна і найбільша проблема.

А те, яким буде цей закон — це вже інше питання з дискусійної області. Адже це не зовсім правда, що всі українці хочуть мажоритарну систему. Мажоритарка ефективна під час виборів до селищних рад. А на виборах до обласних чи районних матиме свої мінуси. Ну і дуже погано, що в нашій державі немає дієвого механізму відкликання депутатів.

Олексій Антипович, керівник соціологічної групи «Рейтинг»:

Новий законопроект найбільш вигідний правлячій «Партії Регіонів». Вона таким чином хоче забезпечити себе лояльними радами в регіонах, унеможливити участь регіональних ініціатив та організацій і не дати можливість участі своєму найголовнішому конкурентові — Блоку Юлії Тимошенко. Адже, згідно пропонованих правил у місцевих виборах не можуть брати участь іменні блоки та об’єднання.

Окрім цього, нові правила ставлять у важке становище суперників «Партії Регіонів», які, найімовірніше, не підуть з нею на вибори. Це, зокрема наш теперішній мер Львова Андрій Садовий, який має в 3-4 рази більший рейтинг аніж партія («Наша Україна») в якій він є. І стоїть питання доцільності його балотування від цієї партії. З іншої сторони, партії «Наша Україна» може додати собі в рейтингу використовуючи популярну фігуру мера.

Василь Барилюк, голова ЛОО партії «Сильна Україна»:

Теперішня ситуація з новим законопроектом більше нагадує закаламучення води. А в каламутній воді, як добре всі знають, легше рибу ловити. Пройде час і, можливо, на наступних виборах, нам вже заборонять використовувати абревіатури в назвах партій або ж дозволятимуть брати участь у виборах тільки тим, в яких лідер партії не перевищує певної планки у зрості.

Я ж пропоную згадати про хорошу систему відкритих списків і всіляко її підтримую. А ще потрібно внести норму, що якщо депутат під час свого голосування порушує принципи та програми партії — його одразу ж виключають з партії і, відповідно, він втрачає мандат.

Любомир Скочиляс, політолог, президент суспільно-гуманітарного консорціуму «Генеза»:

Я спробую проаналізувати новий законопроект з іншої сторони. Пропоновані нам нові правила проведення місцевих виборів уявляють собою змішану пропорційну та мажоритарну систему. Подібні рідко трапляються у світовій практиці. Приблизні аналоги можна знайти у США та Англій.

Проте, аналізуючи рішення «Партії Регіонів» про реалізацію цією системи в Україні, на основі пропонованого законопроекту, бачимо чітку політичну доцільність. Тобто, з його прийняттям наша держава перейде від своєрідної зародкової демократії до повного її декларування. Ми матимемо зрозумілі та ефективні інструменти на папері, натомість, в реальному житті вони переслідуватимуть зовсім інші цілі, далекі від демократичних.

Андрій Мисик, депутат Львівської міської ради, голова ГО «Рух «Львів’яни передусім»:

Сьогодні я не думаю про те, яким чином йти на місцеві вибори. Сьогодні я думаю про те, чи взагалі доцільно йти на такі вибори за таких запропонованих умов. Мажоритарна система себе вичерпала. Пропорційна система себе вичерпала. А наша влада, довго не думаючи, взяла і об’єднала це все докупи. Як це працюватиме — я не розумію. Як взаємодіятимуть депутат-мажоритарник з депутатом від партії у своїй місцевій раді? Мені це важко уявити.

Окрім цього, мені не відверто не подобається формат затвердження дати виборів. Вони мали бути навесні, але нам сказали що немає грошей і що, взагалі, у всій процедурі треба щось змінювати, треба давати більше влади на місця. Пройшов час, є новий проект і нова дата. Щось змінилося? Стало більше влади? Нічого. Та й в цілому, я думаю, що із запропонованими правилами ці вибори будуть брудними і нечесними.

Михайло Зінько, голова ЛОО партії «Народна влада»:

Через новий законопроект наша влада хоче банально контролювати місцеве самоврядування. Це можна назвати звичайною узурпацією влади. Також мені не зрозуміло чому вибори мають відбутися саме у жовтня. Адже попередні вибори відбулися навесні 2006 року. Згідно конституції, їхня каденція закінчується через 5 років, у 2011. Натомість влада подовжила термін перебування на посадах для міських голів і скоротила для депутатів місцевих рад. Конституція відпочиває.

Натомість, стосовно нового законопроекту, ефективно було б запровадити 450 виборчих округів і за кожним округом закріпити депутата від партії. І нехай депутати з різних партій змагаються між собою у своєму окрузі. Це було б справедливо.

* Текст не передає дослівно авторів, а лишень їхню думку та ідею.