Перебіг кампанії з виборів Президента України на Львівщині у січні-лютому 2019 року

Дата: 24.02.2019

Візити кандидатів

У лютому спостерігалося значне пожвавлення активності кандидатів на пост Президента у Львівській області. Якщо у січні спостерігачі ОПОРИ зафіксували лише 1 візит кандидата на Львівщину, Віталій Купрій зустрівся із мешканцями Моршина, то у лютому аж 9 кандидатів відвідали Львівську область. Йдеться, зокрема, про Дмитра Добродомова, Анатолія Гриценка, Віталія Купрія, який на цей раз провів зустріч із виборцями у Львові, Олександра Шевченка, Віталія Скоцика,Руслана Кошулинського, Юлію Тимошенко, Валентина Наливайченка та Петра Порошенка. Примітно, що більшість кандидатів, як то Добродомов, Гриценко, Купрій, Наливайченко та інші здійснювали точкові візити до певного населеного пункту. Водночас, деякі (Юлія Тимошенко, Руслан Кошулинський) за одну поїздку відвідали одразу кілька районів Львівщини. Візити кандидатів також суттєво відрізнялись за масштабністю: від камерних зустрічей Віталія Купрія з громадянами, на яких були присутні 20-30 осіб, до таких масштабних подій, як зустріч Юлії Тимошенко з виборцями у Дрогобичі. Зазначимо, спостерігачі ОПОРИ зафіксували, що на останній захід людей з різних районів підвозили автобусами. Крім того, автобуси були зафіксовані біля будівлі, де проходила зустріч Анатолія Гриценка з львів’янами.

Вулична агітація

У січні та лютому спостерігачі ОПОРИ фіксували у Львівській області білборди та сітілайти із зображенням Петра Порошенка, Анатолія Гриценка, Олега Ляшка, Юлії Тимошенко, Руслана Кошулинського, Ігоря Шевченка, Олександра Шевченка, Євгена Мураєва, Юрія Бойка та Ігоря Смешка. Крім того, виявляли білборди та сітілайти з написом “Слуга народу. Як не крути” та “Весна прийде – саджати будемо. Зе!Президент – слуга народу”, а також численні білборди і сітілайти партії “Блок Петра Порошенка “Солідарність”, яка, нагадаємо, не є суб’єктом виборчого процесу. Ще на початку січня левова частка вуличної реклами була надрукована без вихідних даних, як того вимагає Закон “Про вибори Президента України”. Однак, станом на зараз ця проблема актуальна лише для зовнішньої реклами кількох кандидатів (Руслан Кошулинський, Олег Ляшко).

Реклама у ЗМІ

На початку січня у Львівських та районних газетах почали з’являтися у значній кількості привітання від тоді ще потенційних кандидатів на пост Президента та їхніх партій. Зокрема, спостерігачі ОПОРИ фіксували привітання від Юлії Тимошенко, Олега Ляшка, Анатолія Гриценка, Петра Порошенка, голів місцевих осередків партій “ВО “Батьківщина” та БПП “Солідарність”. Жодне з них не було марковане як реклама, відповідно до Закону “Про рекламу”. У середині січня в друкованих виданнях та інтернет-змі почали з’являтися матеріали пов’язані з партійними зїздами, на яких політиків висували кандидатами на пост Президента від тієї чи іншої партії. Більшість з них не мали позначок “реклама” або “на правах реклами”, натомість мали неочевидні позначки “особливий погляд”, “точка зору”, ℗, якими редакції, зазвичай, позначають комерційні публікації. У лютому зросла кількість реклами в друкованих та інтернет-змі, що стосувалися візитів кандидатів на Львівщину. Однак крім публікацій, що мали інформаційний привід, спостерігачі ОПОРИ також нерідко виявили низку розгорнутих інтерв’ю із політичними діячами, які здебільшого публікувала газета “Високий замок”. Вони, як правило, не мали інфоприводу, якщо не враховувати загального виборчого контексту, що існує зараз в інформаційному полі. Найбільше рекламних матеріалів стосувалися кандидатки на пост Президента Юлії Тимошенко.

Ознаки адмінресурсу

Плани перспективного розвитку. 22 січня спостерігачі ОПОРИ побували на засіданні голови Мостиської РДА Степана Буняка з головами сільських рад. Під час неї голова РДА наполегливо просив голів сільських рад роздати односельцям запрошення на обговорення плану перспективного розвитку. У запрошеннях згадувалось ім’я і прізвище Петра Порошенка, який на той час ще не був зареєстрований кандидатом на пост Президента. Деякі голови сільських рад відмовлялись роздавати листівки, називаючи їх агітацією за чинного Президента. На що голова РДА відповідав досить різко, фактично, вдаючись до тиску на голів сільських рад. Варто зазначити, з точки зору Закону “Про вибори Президента України” такі запрошення, дійсно, не мають ознак агітації. Обговорення перспективних планів розвитку сіл проводять по всій території Львівської області. Приводом для організації таких заходів став Указ Президента України від 6 грудня 2018 року «Про додаткові заходи щодо забезпечення реформ із децентралізації влади», відповідно до якого органам місцевого самоврядування рекомендовано розробити та затвердити плани перспективного розвитку відповідних міст, селищ та сіл на 2019-2021 роки з урахуванням регіональних стратегій розвитку, місцевих пріоритетів, визначених територіальними громадами. 30 січня в межах робочої зустрічі з головою Львівської обласної державної адміністрації Олегом Синюткою спостерігачі ОПОРИ порушили тему обговорень перспективних планів розвитку. Олег Синютка переконував, що мета цих заходів є «господарчою, а не політичною». А також, запевнив, що проведення цієї масштабної кампанії у період виборчого процесу не переслідує агітаційної мети. Однак, вже на початку лютого у мережі Facebook з’явилося відео, на якому під час обговорення плану перспективного розвитку у селі Дроговиж Миколаївського району запрошений на цей захід депутат шести скликань Ярослав Ксендзьор вдавався до прямої агітації за Петра Порошенка. “Із тої величезної роти чи батальйону кандидатів у Президенти, при всіх претензіях до чинного Президента, ніхто не заперечить, що цей чоловік за ці 4 роки перебування на посаді зробив глобальні, конкретні справи, – наголосив політик. – У нас, якщо ми хочемо зберегти державу, зберегти той курс нашої держави у нас немає іншого варіанту, ніж підтримати сьогодні діючого Президента”. Експерти Громадянської мережі ОПОРА вважають випадки прямої агітації на подібних обговореннях радше поодинокими, аніж системними, проте не виключають можливість прихованої агітації з боку голів РДА.

Концерти на підтримку П. Порошенка. У січні Львівською областю гастролював заслужений артист Ігор Богдан. Під час своїх концертів Ігор Богдан регулярно вдавався до прихованої та щонайменше в одному випадку до прямої агітації за Петра Порошенка. Наприкінці січня на початку лютого гастрольний тур Львівщиною здійснив гурт “Кулі”. Їхні виступи анонсували афішами, у яких було зазначене ім’я, прізвище чинного президента та гасла його передвиборчої кампанії. Обидва тури були організовані за сприяння Департаменту культури, національностей та релігій ЛОДА. Однак, очільниця департаменту Мирослава Туркало запевнила, що департамент не надавав фінансової підтримки артистам, а лише проінформував, у яких закладах Львівської області можна провести концерти.

Візити депутатів. 23-24 січня депутати Верховної Ради України від «Об’єднання «Самопоміч» Ірина Сисоєнко, Роман Семенуха, Ігор Діденко, а також віце-спікер Парламенту Оксана Сироїд відвідали Львівщину та провели низку зустрічей з освітянами, медиками та іншими категоріями виборців. Зустрічі з педагогами та працівниками лікарень проводились у їхній робочий час. Під час деяких із цих заходів, народні обранці робили заяви, що можуть мати ознаки прихованої агітації. Очільниця Львівської обласної організації Об’єднання «Самопоміч» та керівник штабу Андрія Садового у спілкуванні з представниками ОПОРИ дали суперечливі коментарі цієї ситуації. Так, голова обласної організації “Самопомочі” Парасковія Дворянин  зазначила, що ті зустрічі народних депутатів з медпрацівниками, на яких вона була присутня, здійснювались не в робочий час, а в обідню перерву. Агітація під час них є цілком нормальним явищем, оскільки деякі з цих депутатів є довіреними особами кандидата на пост Президента Андрія Садового. Водночас, Андрій Шевців спростував інформацію, що візити на Львівщину народні депутати здійснювали з метою агітації і підтвердив, що зустрічі з медпрацівниками та освітянами відбувались в робочий час.

Збір персональних даних виборців

У січні та лютому спостерігачі ОПОРИ фіксували випадки, коли мешканцям Львівщини пропонували взяти участь в опитуваннях представники політичних сил БПП “Солідарність” та Радикальна партія Олега Ляшка. Зокрема у Сокалі, Радехові, Новому роздолі та Стрию представники БПП “Солідарність” збирали підписи за вступ України до НАТО та Євросоюзу. Збір підписів нерідко супроводжувався запитаннями, чи підтримають виборці Петра Порошенка на виборах Президента 31 березня. Опорі також стало відомо, що проводити опитування за певну грошову винагороду пропонували викладачам навчальних закладів у Стрию та працівникам відділу соціального захисту у Яворівському районі. Крім того, у Львові роздавали анкети прихильника Петра Порошенка. У Мостиську були виявлені анкети на отримання безкоштовних газет від Радикальної партії. У них, як і в анкетах прихильника Петра Порошенка збиралися персональні дані.