Електронні петиції у Львові: (не)дієвий інструмент громадської участі
Протягом 8 років у Львові діє механізм подання електронних петицій до Львівської міської ради. Поступово цей інструмент удосконалювали тематично, встановлюючи…
Попри те, що кампанія з виборів Президента України офіційно стартує лише 31 грудня, частина кандидатів вже заявили про свою участь у виборах.
Впродовж осені Громадянська мережа «Опора» зафіксувала збільшення присутності політиків на зовнішніх рекламних носіях. Поряд з Петром Порошенком та Юлією Тимошенко, які вже давно присутні у публічному рекламному просторі Львівщини, також набирає обертів зовнішня реклама Андрія Садового, Олега Ляшка, Анатолія Гриценка, Арсенія Яценюка, Дмитра Добродомова. Крім дистанційної присутності у регіоні, потенційні кандидати в президенти особисто відвідують Львів та інші міста області, окремі з них здійснили 2-3 таких візити. Посилюється присутність на Львівщині потенційні кандидати і через рекламу у друкованих та електронних ЗМІ, а також через місцеве телебачення. Окрім публічної активності, місцеві осередки політичних партій, чиї лідери задекларували участь у виборах Президента, проводять клопітку роботу з відбору та підготовки членів дільничних та окружних виборчих комісій, беруть участь у виборах депутатів та голів ОТГ, тим самим, посилюють свою інституційну спроможність для електоральних змагань 2019 року.
Дочасний старт передвиборчої кампанії на Львівщині
Дочасна передвиборча кампанія на Львівщині має кілька складових. Перше – це наявність зовнішньої політичної реклами (борди, сітілайти). Крім Петра Порошенка, Юлії Тимошенко та Андрія Садового, станом на кінець осені фіксуємо зовнішню рекламу і інших потенційних кандидатів на пост президента: Олега Ляшка, Анатолія Гриценка, Народного Фронту і Арсенія Яценюка, а також Дмитра Добродомова. У листопаді з’явилися нові борди Юлії Тимошенко, де вона обіцяє знизити ціну газу для населення у двічі, Олега Ляшка – із запитанням «Робочі місця чи рабство МВФ?», «Високі зарплати чи високі тарифи?», «Земля українцям чи чужинцям?», а також з рекламою телефону «Гарячої лінії» і телепрограми «Час справедливості». Зовнішня реклама Арсенія Яценюка направлена на те, щоб поінформувати про його досягнення на посаді Прем’єр-міністра: «Українська мова, кіно, пісня», та нагадати, що «Народний фронт Діє». Водночас у Львівському осередку партії «Народний фронт» заперечують, що наявність зовнішньої реклами пов’язано із майбутніми виборами президента. Борди Анатолія Гриценка із гаслом «Чесних більше» закликають приєднуватися до його команди, Дмитра Добродомова – переконують, що «Зможемо!». З’явилися і нові месиджі на сітілайтах чинного Президента «Геть від Москви!». Не зрозуміло чи належить безпосередньо до передвиборчої кампанії Володимира Зеленського рекламне гасло «Президент – слуга народу», однак констатуємо його наявність на зовнішніх носіях.
Прикметно, що на бордах Петра Порошенка та Андрія Садового немає зображень політиків, а лише гасла чи передвиборчі слогани. Зовнішня реклама Юлії Тимошенко, Анатолія Гриценка та Дмитра Добродомова переважно містить фото політиків, комбіновані варіанти зовнішньої реклами у Олега Ляшка та Арсенія Яценюка.
Друга ознака дочасної передвиборчої кампанії – це візити у регіон потенційних кандидатів чи їхніх представників, так званих VIP-агітаторів. Впродовж осені Львівщину відвідало близько десятка потенційних кандидатів, однак лише за участі Петра Порошенка та Юлії Тимошенко проводилися велелюдні заходи, решта політиків обмежилися або спілкуванням з однопартійцями та прихильниками, або провели тематичні обговорення без надмірної уваги преси.
Візити політиків тривали 1-3 дні та передбачали зустрічі з громадянами чи однопартійцями, представлення своїх передвиборчих програм чи ініціатив, обговорення локальних проблем, участь в програмах телеканалів, іноді прес-конференції.
7 вересня, фактично за 3 місяці до офіційного старту виборчого процесу, Валентин Наливайченко під час прес-конференції у Львівському прес-клубі заявив про намір балотуватись на посаду Президента України. Після цього політик ще двічі відвідував Львівську область, аби взяти участь у подіях Форуму видавців (19-23 вересня) та зустрітися з працівниками лікарні у місті Судова Вишня (6 листопада).
15 вересня Олег Тягнибок, який на той час був ймовірним кандидатом на пост Президента від «ВО «Свобода», відвідав місто Белз Сокальського району. Політик також взяв участь в презентації книги «Місія України та національні інтереси в глобалізаваному світі: візія націоналістів» 22 вересня в межах Львівського Форуму видавців. Однак вже 14 жовтня лідер «Свободи» заявив, що не буде брати участі у виборах Президента, натомість від націоналістичних сил балотуватиметься Руслан Кошулинський.
На 25 Форум видавців приїздив також чинний Президент України Петро Порошенко. Щоб підлаштуватися під графік глави держави, відкриття Форуму було перенесено та відбулося на кілька годин раніше. Вдруге Петро Порошенко приїхав на Львівщину 16 жовтня – проінспектувати спорудження гуртожитків для військовослужбовців у селі Старичі поблизу Яворівського полігону.
5 жовтня у Львові відбулись президентські праймеріз «УКРОПу», на яких переміг Олександр Шевченко.
23 жовтня на Львівщину приїхали одразу двоє потенційних кандидатів у президенти: Олег Ляшко та Роман Безсмертний. Лідер Радикальної партії відвідав фермерське господарство та взяв участь у відкритті оновленого дитячого будинку «Добре серце» у Буському районі. Того ж дня у Львові народний депутат зустрівся з представниками профспілок Львівщини, з якими обговорював питання підняття цін на газ.
Візит Романа Безсмертного на Львівщину тривав з 23 по 26 жовтня. Потенційний кандидат на пост Президента зустрівся з громадами Червонограда, Стрия та Дрогобича, а також поспілкувався зі студентами Львівського національного університету ім. Івана Франка. 25 жовтня він взяв участь у панельній дискусії в межах Львівського Безпекового Форуму.
2 листопада потенційна кандидатка на пост Президента Юлія Тимошенко провела прес-конференцію у Львові. Відтак зустрілася з місцевими підприємцями, щоб обговорити стратегію економічного розвитку країни, яку пропонує її політична сила. Того ж дня відбулася зустріч лідерки партії «ВО «Батьківщина» з громадою Стрия.
5 та 6 листопада у Львові перебував Анатолій Гриценко. Лідер партії «Громадянська позиція» зустрівся з партійцями та обговорив питання формування майбутніх виборчих штабів на Львівщині. Крім того, він провів зустріч із кандидатами від «Громадянської позиції» до місцевих рад Бібрської, Радехівської та Зимноводівської об’єднаних територіальних громад.
21 листопада потенційний кандидат на пост Президента Мішель Терещенко у Львові зустрівся з виборцями та презентував свою книгу «Перший олігарх». За кілька тижнів до цього у Львові було заявлено про створення ініціативи на підтримку потенційного кандидата Мішеля Терещенка та про відкриття його приймальні.
Підсилити лідера Радикальної партії Олега Ляшка приїздив до Львова Віктор Галасюк. Він взяв участь у 18 Міжнародному економічному форумі, що був організований Львівською обласною державною адміністрацією, а також прочитав лекції з економіки для студентів Львівського національного університету ім. Івана Франка та Львівської політехніки.
6 вересня у Львівському Прес-клубі відбулася прес-конференція першого Президента України Леоніда Кравчука, де він не прямо, однак агітував за потенційного кандидата у Президенти Юлію Тимошенко.
Детальніше про візити потенційних кандидатів на Львівщину у нашому лонгріді «Хронологія виборчих перегонів».
Посилюють свою присутність на Львівщині потенційні кандидати у президенти і завдяки рекламі у друкованих та електронних ЗМІ, а також на місцевому телебаченні. Це третя складова/ознака дочасної передвиборчої кампанії.
У листопаді почала виходити на правах реклами на телеканалах «Перший Західний» та «НТА» телепередача «Час справедливості». Це 15-16-хвилинний сюжет про проблеми звичайних українців, які намагається вирішити Олег Ляшко зі своїми партійцями. Сюжет готується Радикальною партією та розміщується на місцевих телеканалах на комерційній основі. Також у газеті «Ратуша» був розміщений матеріал на основі сюжету «Час справедливості», а «Високий замок» анонсував вихід цієї програми на своїх сторінках. Окрім того у Львові з’явилися борди Олега Ляшка із гаслом «Час справедливості» та рекламою телепередачі. Можемо припустити, що програма є частиною виборчої технології кампанії Олега Ляшка.
Інші потенційні кандидати не так системно представлені на Львівському телебаченні. Фіксуємо лише поодинокі ефіри з політиками, які озвучили про наміри кандидатувати на пост Президента та відвідали Львів. Перебуваючи у Львові, Анатолій Гриценко, Мішель Терещенко, Віктор Галасюк взяли участь у телепередачі «Прямо в очі» на Першому Західному. Потенційні кандидати на пост Президента Валентин Наливайченко та Роман Безсмертний стали гостями «Студії Захід» на телеканалі «Еспресо TV». Після візиту у регіон на початку листопада Юлії Тимошенко у львівських та районних ЗМІ виходили сюжети про її перебування на Львівщині, але вони не стали топ-подією дня, окремі виходили на правах реклами. Про те, чому вирішив іти в Президенти розповідав на НТА Дмитро Добродомов.
Спостерігаємо розміщення матеріалів на правах реклами у регіональних газетах «Ратуша», «Високий замок» та «Львівська пошта», в першу чергу партіями «Батьківщина» та Радикальною партією Олега Ляшка. Загалом законодавством передбачені такі форми поширення інформації, однак фіксуємо випадки, коли частина львівських газет намагається приховати рекламу потенційних кандидатів у Президенти за допомогою двозначних назв рубрик, у яких її розміщують. Крім зрозумілих назв «реклама» і «на правах реклами», ЗМІ також використовують назви «офіційно», «офіційна пошта», «особливий погляд» (у «Львівській пошті»), «точка зору» (у «Ратуші»), або просто символ ℗ (у «Високому замку»). Роз’яснення, що публікації у цих рубриках є комерційними, друкують поруч з контактами редакції, здебільшого на останній сторінці газети. В Опорі вважають, що це недостатньо ефективний спосіб повідомити читачам, що перед ними саме реклама, а не журналістський текст, адже ті читачі, які не прочитають інформації на останній сторінці можуть бути введені в оману двозначними назвами рубрик.
Приклади таких статей можна переглянути у нашому матеріалі «Львівські газети розповсюджують недобросовісну політичну рекламу».
Також у регіоні розповсюджую власне партійні газети та інформаційні листівки, де на головній сторінці центральною особою є потенційний кандидат у президенти з передвиборчим гаслом чи критикою на адресу чинної влади, решта площі відведена під повідомлення про діяльність місцевих осередків політичної партії, або її ініціативи у Верховній раді чи Уряді (ВО «Батьківщина», «Громадянська позиція», УКРОП, Об’єднання «Самопоміч», Народний фронт, Національний корпус). Прихильники Олега Ляшка активно шукають у районах Львівської області підписників на безкоштовну газету «Слово Ляшка».
Четвертою ознакою дочасної виборчої кампанії є активна діяльність місцевих осередків політичних партій у підготовці до виборів депутатів та голів новостворених об’єднаних територіальних громад, а також робота з підбору та навчання майбутніх членів виборчих комісій. Деякі партії розглядають вибори в ОТГ 23 грудня 2018 року як підготовку до майбутньої президентської та парламентської кампаній.
Частина потенційних кандидатів та політичних партій використовують вибори до ОТГ, щоб посилити та збільшити свою присутність у регіоні. Зокрема Анатолій Гриценко та Валентин Наливайченко зустрічалися на Львівщині з кандидатами від своїх політичних сил, щоб підтримати їх та здобути прихильність виборців у грудні 2018 року. Також багато партій розуміють, що новостворені ОТГ отримають реальні повноваження, а тому можуть стати основою під час майбутньої президентської та парламентської кампаній (Об’єднання «Самопоміч», УКРОП, БПП «Солідарність», Радикальна партія, ВО «Батьківщина»).
В межах підготовки до майбутніх виборів партійні осередки УКРОПу, Батьківщини, Радикальної партії, Самопомочі, Громадянської позиції ведуть роботу з пошуку потенційних членів виборчих комісій, навчають їх та агітаторів. В окремих осередках партій повідомляють, що мають укомплектованими усі потенційні комісії, як окружні, так і територіальні, однак стурбовані явищем міграції, що є актуальним для Західної України. Наприклад, у Львівській Батьківщині наголошують, що особи, які пройшли навчання у члени ДВК виїжджають за кордон на сезонні та постійні роботи, а тому постійною є потреба у навчанні нових осіб.
Оскільки для частини кандидатів у президенти Львівщина є базовим регіоном в Громадянській мережі Опора очікують, що візити політиків на Львівщину продовжуватимуться, а кількість реклами постійно збільшуватиметься. Чи дотримуватимуться кандидати норм та принципів ведення передвиборчої агітації після офіційного старту кампанії – в Опорі слідкуватимуть довготермінові спостерігачі.