Нагадаємо, 12 березня, окружні виборчі комісії Львівщини утворили 2134 дільничні виборчі комісії в межах Львівської області. 2128 з них були повністю сформовані на основі подань кандидатів на пост Президента. Загалом, 26 з-поміж 39 кандидатів скористались своїм правом та подали власні кандидатури до ДВК Львівської області. Зробити це вони мали не пізніше ніж за 23 дні до дня голосування, тобто до 7 березня. Ще 6 ДВК доукомплектували окружні виборчі комісії. Громадянська мережа ОПОРА дослідила, які труднощі супроводжували процес подання кандидатур до складу ДВК.
Зокрема, спостерігачі ОПОРИ неодноразово фіксували, як подання щодо кандидатур до складу ДВК безпосередньо подавалися до ОВК не довіреними особами, а іншими людьми. Зокрема, до ОВК №116 та №118 принесли подання від кандидата Ігоря Смешка люди, які не були довіреними особами від кандидатів (принаймні на момент внесення подань) та не мали довіреностей, відповідно до яких могли б здійснити подання. В ОВК №120 зареєстрували подання від Юрія Бойка без підпису його довіреної особи. Питання винесли на голосування під час чергового засідання комісії, однак після голосування таки затвердили кандидатури Бойка. Натомість в ОВК №126 відхилили подання від цього кандидата через відсутність підпису довіреної особи, відсутність підписів у заявах про згоду на участь у роботі ДВК та копій паспортів, людей, чиї кандидатури пропонувались.
Нагадаємо, відповідно до частини 2 статті 24 Закону “Про вибори Президента України” подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій вноситься до відповідної окружної виборчої комісії на паперових носіях та в електронному вигляді за підписом довіреної особи кандидата на пост Президента України.
Інша проблема, що виникла в усіх без винятку ОВК у процесі подання кандидатур, була пов’язана із якістю оформлення подань. Не в усіх поданнях були вказані дати народження та контактні телефони людей, кандидатури яких подавали до складу комісій. Також у деяких поданнях не було зазначено номерів виборчих дільниць, де мали б працювати ці люди. Крім того, в заявах про згоду на участь у роботі виборчої комісії, які додавались до подань були відсутні підписи осіб, які давали згоду. В окремих випадках заяви і копії документів доносили після кінцевого терміну реєстрації подань (7 березня).
Загальна кількість кандидатур до дільничних виборчих комісій за поданнями кандидатів становила 36402 особи. Такої кількості було цілком достатньою для формування комісій у мінімальному складі, але й для повноцінного їхнього функціонування. Однак вже після того, як ДВК були сформовані багато членів комісії почали відмовлятися від роботи в ДВК і керівних посад. Однією з причин, за поясненням деяких з них було те, що вони не погоджувались займати керівні посади, або взагалі не писали заяв про згоду брати участь у роботі комісій. Показовим є випадок Наталії Дячук, мешканки Червонограду, котра заявила, що її без її згоди призначили головою ДВК.
Крім того, для визначення пропорційних часток керівних посад використовувалася інформаційно-аналітична система “Вибори Президента України”. Проте при розподілі посад не завжди вдавалося дотриматися пропорційності представництва у межах кожного з трьох типів загальних дільниць, а також принципу географічної пропорційності. Зокрема, після того ОВК № 115 виключила зі списку кандидатур 13 осіб, які були внесені до інформаційно-аналітичної системи, квоти на керівні посади змістилися. З цієї причини близько 10% керівних посад члени комісії розподіляли вручну.
Радниця з юридичних питань Громадянської мережі ОПОРа Тетяна Юзвяк пояснює, що розподіл керівних посад у ДВК має відбуватися на підставі частини 11 статті 24 Закону “Про вибори “Президента України” та Постанови Центральної виборчої комісії від 25 березня 2014 року №71, яка затверджує “Порядок розподілу керівних посад у дільничних виборчих комісіях з виборів Президента України між суб’єктами подання кандидатур до складу цих комісій.
“Відповідно до цього закону та постанови ЦВК, — зазначає юридична радниця — кожен суб’єкт подання, тобто кандидат в Президенти, має право на пропорційну частку кожної категорії керівних посад — голів, заступників голів та секретарів — у складі дільничних виборчих комісій”. Розподіл цих посад здійснюється окремо для ДВК, що забезпечують організацію і проведення виборів на малих, середніх та великих дільницях у межах територіального виборчого округу, наголошує Тетяна Юзвяк.