Коментар Громадянської мережі ОПОРА щодо ситуації зі ЗНО з англійської мови

Дата: 04.06.2018

1 червня 2018 року відбулося ЗНО з англійської мови. Основною його відмінністю від попередніх років було те, що тест вперше містив завдання з «Аудіювання», які перевіряють розуміння іноземної мови на слух.

Після закінчення тестування деякі учасники почали висловлювати зауваження щодо неякісного проведення цієї частини тестування. Зокрема, скарги лунали на:

  • якість технічного оснащення, що забезпечувало відтворення аудіозапису (недостатня гучність, потріскування та відлуння у записі, шум із вікна, інші перешкоди);
  • якість вимови та начитки текстів і діалогів (американська англійська, а не літературне мовлення, прийняте в Великій Британії, нечіткість дикції);
  • рівень складності окремих завдань, що буде впливати на результат державної підсумкової атестації для випускників, які вивчали англійську мову на рівні стандарту або академічному рівні, а не профільному.

Відповідно,  учасники тестування почали вимагати не враховувати для визначення загального балу ЗНО результати частини тесту «Аудіювання», або зарахувати усі відповіді за завдання цього розділу як правильні.

Громадянська мережа ОПОРА вважає, що в Українському центрі оцінювання якості освіти мають взяти до уваги скарги учасників тестування, детально їх проаналізувати та вжити відповідних заходів. Водночас вважаємо, що будь-яке рішення по суті можна приймати лише на підставі психометричних даних про результати ЗНО з англійської мови усіх абітурієнтів. Тобто після того, як регіональні центри оцінювання якості освіти опрацюють та перевірять роботи учасників, а Український центр отримає та оприлюднить результати психометричного аналізу тесту. Нагадаємо, що психометрія пропонує наукові статистичні методи, які досліджують якість тестів за такими характеристиками як розподільна здатність, надійність та кореляція. Згідно з графіком проведення ЗНО у 2018 році, на дані психометричного аналізу варто розраховувати до 13-14 червня.

Якщо розподільна здатність завдань з аудіювання буде низькою, характеристика надійності – мало задовільною, а коефіцієнт кореляції між результатами виконання завдань з аудіювання та загальним балом, отриманим вступником за весь тест – низьким, Український центр оцінювання якості освіти має розглянути вимоги учасників тестування щодо відмови враховувати завдання частини «Аудіювання» під час визначення загального бала ЗНО з цього предмета.

Нагадаємо, що в історії зовнішнього незалежного оцінювання були випадки, коли учасникам нараховувалися бали за виконання завдань з української мови, які мали негативні чи низькі психометричні характеристики. Разом з тим, частими також є і необґрунтовані вимоги учасників щодо неврахування результатів певних завдань, у виконанні яких учасники допустилися помилок.

Громадянська мережа ОПОРА вітає запровадження «Аудіювання» як складової тесту ЗНО з  іноземних мов, однак звертає увагу на необхідність більш ретельної підготовки тестових завдань, а також на якісне його технічне проведення. Нагадаємо, що англійська мова не є обов’язковим навчальним предметом для складання, його обирають лише ті випускники, які збираються здобувати вищу освіту. Водночас дедалі більше закладів вищої освіти визначають іноземну мову як один з конкурсних предметів ЗНО.

За детальнішим коментарем просимо звертатися до Наталії Матківської, керівника освітніх програм Громадянської мережі «Опора»: 097 640 77 90, osvita@opora.org.ua.