На Львівщині спостерігачі ОПОРИ фіксують агітаційні матеріали партій та кандидатів без вихідних даних

Дата: 03.10.2020

З 28 вересня по 1 жовтня спостерігачі Громадянської мережі ОПОРА написали 11 заяв до поліції щодо порушень правил здійснення передвиборчої агітації з боку зареєстрованих кандидатів та партій, які є суб’єктами виборчого процесу. На агітаційних матеріалах немає інформації про особу-замовника, установу, що здійснила друк, тираж тощо. Ще чимало політичної реклами у вересні було розміщено до реєстрації партій та кандидатів. А це, ймовірно, може означати, що кошти на них витрачалися не з виборчого фонду.

30 вересня на вулиці Мазепи у місті Львові, спостерігачі ОПОРИ зафіксували білборд «Львів – місто гідного життя: освіта, культура, інвестиції. Якщо Тарас Кльофа». А на вулиці Городоцькій – сітілайт з гаслом «Зробімо Львів найкращим! Якщо Тарас Кльофа». Агітаційні матеріли виконані у біло-зеленій кольоровій гамі. На них немає вихідних даних, хоча Тарас Кльофа є суб’єктом виборчого процесу з 25 вересня. Кльофа кандидує на посаду міського голови Львівської міської територіальної громади від політичної партії «Слуга народу».

Без вихідних даних на вулицях Львова є білборди, сітілайти політичної партії «Слуга народу» – «Буде так, як вирішиш ти! Львів – це ти! Зе!місцеві». Аналогічні агітаційні матеріали із згадкою відповідного населеного пункту є у місті Новояворівськ. Їх спостерігачі ОПОРИ фіксували 28-30 вересня. Нагадаємо, конференція із висування кандидатів обласного осередку політичної партії «Слуга народу» відбулася 19 вересня. Спостерігачам ОПОРИ відмовили в участі  у ній.

Білборди та сітілайти текстом «Підтримую Президента України»  та зображенням Максима Козицького з’явилися у Львові ще 17 вересня у день візиту Володимира Зеленського на Львівщину. 30 вересня агітаційні матеріали на зовнішніх носіях висять без вихідних даних. Максим Козицький є очільником Львівської обласної державної адміністрації, керівником обласного осередку партії «Слуга народу». На місцевих виборах він кандидує до Львівської обласної ради від цієї ж політичної сили (перший номер у списку). Аналогічні агітаційні матеріали із зображенням Тараса Кльофи ОПОРА також фіксувала у день візиту Зеленського.

Також на вулицях Львова є сітілайти з обкладинкою журналу «РІА Львів». На ній світлина Максима Козицького і цитатою «Моє ключове рішення – конкретні справи».

У містах Стрий та Сколе 29-30 вересня висіли плакати без вихідних даних «З Незалежністю не жартують. Європейська Солідарність». Також у Стрию та Яворові зафіксовано білборд із зображенням Петра Порошенка та гаслом «Наша мета збудувати Європу в Україні». Аналогічні агітаційні матеріали без інформації про замовника, тираж 22 вересня були у місті Моршин, 21 вересня у селі Запитів. У перші половині вересня такі білборди були у містах Перемишляни та Львів.

30 вересня у місті Жовкві представники мережі ОПОРА зафіксували білборди без вихідних даних із світлиною Романа Демчини. Чоловік зображений на фоні вантажного транспорту. На білборді зазначено, що Демчина є директором приватного підприємства «Рома». Роман Демчина є також чинним депутатом Львівської обласної ради. На своїй сторінці у соціальній мережі чоловік написав: «Я обиратимусь до Львівської обласної ради по територіальному виборчому округу №3. Підтримуй мене та партію «Європейська солідарність», вписавши 25 жовтня цифру «06» до виборчого бюлетеня».

Також біля міста Жовква висить зовнішня реклама без вихідних даних з гаслом «Їхнє майбутнє – у наших руках. Всеукраїнська асоціація громад» зі світлиною Богдана Стахіва, який тримає на руках маленького хлопчика. Спостерігачі мережі ОПОРА зафіксували білборди 30 вересня. Документи на посаду селищного голови Куликівської селищної територіальної громади Стахів подав 23 вересня. Також чоловік водночас кандидує у депутати до Львівської обласної ради від ВО «Батьківщина».

30 вересня у місті Яворів висів білборд Народного Руху України – «31 рік з Україною! Хто?». Аналогічну зовнішню рекламу у першій половині вересня мережа ОПОРА фіксувала у містах Винники та Дрогобич. Зауважимо, що такі ж сітілайти у місті Миколаїв одразу були з вихідними даними.

«Львів – моя Батьківщина» – білборд з таким текстом без вихідних даних розміщений 29 вересня у Львові на вулиці Кульпарківській. У першій половині вересня ОПОРА зафіксувала без вихідних даних банер із написом «Батьківщина Золочівщини» у місті Золочів, білборди «Мостиська моя Батьківщина», «Самбір моя Батьківщина» у містах Мостиська та Самбір. Натомість аналогічна зовнішня реклама із згадкою Жидачева та Дрогобича у відповідних населених пунктах містила інформацію про замовника, відповідального за друк та тираж.

У місті Жидачеві (29 вересня) були білборди без вихідних даних із зображенням Ігоря Ковальця та текстом «Успішна Жидачівщина». Ковалець кандидує на посаду міського голови Жидачівської міської територіальної громади як самовисуванець.

25 вересня у місті Броди зафіксовано білборд без вихідних даних «Садовий Самопоміч». А 22 вересня у місті Миколаєві були сітілайти без вихідних даних «Підтримуй своїх! Самопоміч». Висування кандидатів у депутати до різних рівнів рад Об’єднання «Самопоміч» відбулося на  конференції 16 вересня.

Також у вересні без вихідних даних у Львові були сітілайти і білборди з текстом «Трамвай на Сихів. Садовий. Самопоміч», «310 кілометрів відремонтованих доріг. Садовий. Самопоміч».

У місті Дрогобич 25 вересня зафіксовано білборди та сітілайти без вихідних даних із гаслом «Сильна громада – нові можливості! Андрій Веселий підприємець, керівник Благодійного фонду». У цей же ж день Дрогобицька міська територіальна виборча комісія зареєструвала Веселого кандидатом на посаду міського голови Дрогобицької міської територіальної громади. А на початку вересня в Андрія Веселого були білборди «Додамо солі, перцю!»

25 вересня також у Дрогобичі зафіксовано білборд без вихідних даних «УДАР Віталія Кличка. Команда Дрогобиччини». А днем раніше аналогічні плакати, лише з текстом «Команда Яворівщини», були у місті Яворів. Конференція обласного осередку УДАРу з метою висунення кандидатів у депутати відбулася 19 вересня.

«Львівщина. Наш край політична партія. Сила господарників та професіоналів» – білборди з таким текстом та без вихідних даних спостерігачі мережі ОПОРА виявили у місті Новояворівськ (20 вересня). Конференція обласної організації політичної партії відбулася 15 вересня. Аналогічні білборди без жодної інформації про замовника, тираж у першій половині вересня з’явилися у місті Львові.

Білборд без вихідних даних із лозунгом «Свобода захистить!» та світлиною Богдана Осуховського є біля села Запитів. Конференція обласного осередку ВО «Свобода»  із висування кандидатів у депутати відбулася 19 вересня.

Відповідно до частини 1 статті 52 Виборчого кодексу передвиборна агітація розпочинається кандидатом, партією (організацією партії) наступного дня після дня прийняття виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидата (кандидатів) і закінчується о 24 годині останньої п’ятниці перед днем голосування. Згідно з частиною 3 статті 52 Виборчого кодексу передвиборна агітація у період виборчого процесу поза строками, встановленими у цій статті, забороняється.

У статті 53 Виборчого кодексу зазначається, що кандидат, партія (організація партії) – суб’єкти виборчого процесу можуть на власний розсуд виготовляти матеріали передвиборної агітації за рахунок і в межах коштів свого виборчого фонду. Друковані матеріали передвиборної агітації повинні містити відомості про підприємство, що здійснило друк, або інформацію, що друк здійснено з використанням обладнання відповідного кандидата або партії (організації партії), яка висунула кандидата (кандидатів), їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск, та замовника відповідних матеріалів. А також згідно частини 13 статті 57 Кодексу забороняється виготовлення та поширення друкованих передвиборних агітаційних матеріалів, що не містять відомостей про підприємство, яке здійснює друк, тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск та замовника таких матеріалів.

Згідно зі статтею 212-213 Кодексу України про адміністративні правопорушення виготовлення або замовлення виготовлення під час виборчого процесу друкованих матеріалів передвиборної агітації, які не містять відомостей про установу, що здійснила друк, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск, або у яких така інформація означена неправильно чи неповно, – тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від десяти до тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб – від п’ятдесяти до сімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

За коментарями звертайтеся:

Тарас Радь, координатор Громадянської мережі ОПОРА за виборами у Львівській області

тел.: +38 098 765 86 22

email: lviv@opora.org.ua

Довідково: Спостереження ОПОРИ спрямоване на незаангажовану оцінку процесу підготовки та проведення виборів, сприяння чесним та вільним виборам, попередження порушень. Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за черговими місцевими виборами, які відбудуться 25 жовтня. До спостереження залучено 188 спостерігачів по всій країні, а в день голосування до них долучаться короткотермінові спостерігачі. Крім того, ОПОРА також моніторить використання бюджетних ресурсів у цілях непрямої агітації, а громадські омбудсмени досліджують вільний доступ до виборчих дільниць та захищають виборчі права громадян.

Сайт | Фейсбук | Твіттер

(#вибори; #opora; #опора)