Коментар Громадянської мережі ОПОРА щодо ситуації зі ЗНО з англійської мови
Будь-яке рішення варто приймати лише на підставі психометричних даних про результати ЗНО усіх абітурієнтів.
Сьогодні, 7 червня, абітурієнти здають останній іспит сесії зовнішнього незалежного оцінювання – біологію. Загалом, на вибір випускникам пропонувалося 12 предметів, необхідних для вступу до вищого навчального закладу, ще один – українська мова та література – був обов’язковим для здачі всіма вступниками. Громадянська мережа ОПОРА, яка вже п’ятий рік поспіль організовує кампанії спостереження за перебігом ЗНО у Львівській області, цього року також забезпечила присутність своїх представників на пунктах тестування. Так, спостерігачі «ОПОРА» покрили від 20 до 50% пунктів області: перевіряли дотримання процедур ЗНО абітурієнтами, персоналом, відповідальним за проведення ЗНО, аналізували ефективність цьогорічних нововведень – металошукачів та загальний рівень проведення незалежного оцінювання.
ГМ «ОПОРА» загалом позитивно оцінює рівень підготовки та проведення зовнішнього оцінювання у Львівській області. Львівському регіональному центру вдалося забезпечити якісну роботу персоналу пунктів тестування – відповідальних, уповноважених осіб, інструкторів та чергових. Мабуть, дався в знаки досвід організації ЗНО у минулих роках. Спостерігачам вдалося зафіксувати поодинокі випадки порушення процедури з боку інструкторів, коли вони забували вставити невикористані зошити чи аудиторний протокол у пакет з бланками відповідей (СЗШ №42, іноземна мова), неправильно наклеювали наліпку на бланк відповідей абітурієнта (Львівський державний університет безпеки життєдіяльності, історія України; НВК «Школа I ступеня-гімназія» м. Львова, СЗШ № 2 м. Жовква, українська мова та література). Проблемою з минулих років залишається замала кількість чергових в рекреаційних зонах (коридорах), особливо у тих випадках, коли пункт тестування має два крила. Нагадаємо, згідно технологічної картки чергових, вони повинні супроводжувати (тримати в полі зору) абітурієнтів, які вийшли з аудиторії до вбиралень або достроково закінчили роботу над тестом і прямують до виходу.
Значно більше порушень процедур та порядку проходження ЗНО представники «ОПОРИ» зафіксували зі сторони учасників процесу перевірки знань, в результаті чого деяким з них довелося завчасно покинути пункти тестування. Так, найбільшою проблемою для вступників стала наявність допоміжних засобів – мобільних телефонів та шпаргалок, які не можна мати при собі під час написання тесту. Незважаючи на попередження персоналу пунктів тестування та спостерігачів, не всі абітурієнти відмовилися від можливості скористатися підказками. Так, вже на першому тестуванні цього року – хімії – в випускника під час роботи над тестом задзвонив телефон (ЗОШ №68 м. Львова). Як результат, було складено акт про порушення процедури ЗНО, а хлопця вилучено з пункту тестування. Ідентичний випадок спостерігачі зафіксували на тестуванні з історії України у Дрогобицькій СЗШ № 16. Поруч з технічними засобами, популярністю користувалися й більш традиційні – шпаргалки. На тестуванні з математики спостерігач знайшов у двох вбиральнях заховані конспекти з формулами, щоправда, з’ясувати, кому вони належали не вдалося. Абітурієнту у школі №17 м. Дрогобич пощастило менше – шпаргалки випали з кишені в той момент, коли до аудиторії зайшли уповноважена особа, для того щоб поставити відмітку у сертифікатах учасників ЗНО. Випускника було вилучено з пункту тестування.
Щоб унеможливити використання мобільних телефонів для передачі та отримання інформації цього року Український центр оцінювання якості освіти виступив з ініціативою запровадити використання на пунктах тестування металошукачів. Попри те, що спостерігачі ГМ ОПОРА зафіксували такі прилади на пунктах тестування у Львові та області, вони не завжди використовувалися на практиці. На деяких пунктах тестування абітурієнтів перевіряли на наявність телефонів при вході у пункт тестування. Це радше був психологічний прийом, застосований до вступників, аніж намагання виявити електронну техніку, оскільки металодетектори реагували не лише на телефони, а ще й на ремені, металеві ґудзики, інші аксесуари. В інших закладах освіти працівники Державної служби охорони отримують вказівки перевіряти учасників ЗНО «за потреби» або в разі виявлення підозрілої поведінки абітурієнта. Найбільш розповсюдженою практикою залишається використання металошукача при перевірці абітурієнтів, коли ті направляються до вбиралень.
Так, за допомогою металошукачів у Львівській області вдалося виявити мобільні телефони на тестуванні з української мови та літератури у Львівському міжрегіональному технікумі професійно-технічної освіти художнього моделювання і дизайну, з іноземної мови – у СЗШ №75 м. Львова. Усі порушники були вилучені з пунктів тестування. Проте, не завжди рішення персоналу пунктів тестування щодо міри покарання за наявність телефону були однаковими. Так, у СЗШ № 96 та №9 м. Львова було зафіксовано випадки, коли в 3 абітурієнтів було знайдено телефони, але абітурієнти не були вилучені з пункту тестування, оскільки телефони були вимкнені. Такий вибірковий підхід до виконання процедури ЗНО спричинює нерівність серед випускників під час складання тестів, тому Громадянська мережа ОПОРА звертається до Українського центру оцінювання якості освіти з вимогою уніфікувати процедуру застосування металодетекторів на пунктах тестування, а також чітко визначити покарання абітурієнтів за порушення правил проходження ЗНО в частині, що стосується наявності та використання мобільних телефонів.
У порівнянні з минулими роками, значно поменшало випадків, коли абітурієнти з’являються на пункт тестування без одного з необхідних документів – сертифікату, запрошення та документу, за яким абітурієнт реєструвався (паспорт/свідоцтво про народження). Спостерігачі виявили декілька випадків відсутності сертифікату (школа №45 м. Львова, хімія; СЗШ №42, іноземна мова; СЗШ №96, математика; Львівська лінгвістична гімназія, українська мова та література) та випадки, коли випускники мали копії свідоцтва про народження замість оригіналів, або взагалі з’являлися на пункт тестування без документів, що посвідчують особу (СЗШ №17, іноземна мова, СШЗ №9 м. Самбора, Самбірський технікум економіки та інформатики, українська мова та література). Усіх абітурієнтів не було допущено до проходження ЗНО. Також зменшилася і кількість запізнень на пункти тестування. Спостерігчачм вдалося зафіксувати один випадок, коли учасник ЗНО з Новояворівська запізнився на пункт у Львові на годину (НВК «Школа-садок «Софія», математика).
У Львівській області, як і в решті областей, на тестуванні з історії України були виявлені тестові зошити з неправильною розстановкою варіантів відповідей. Проблема полягала у тому, що у бланку відповідей вони були зазначені у зворотньому алфавітному порядку (Г, В, Б, А замість А, Б, В, Г). Так, на пункті тестування СЗШ №42 м. Львова випускникам порадили орієнтуватися на відповідність літер, а не на порядок їх розташування – випадок було зафіксовано у протоколі. Оскільки така неточність в зошитах була виявлена по всій Україні, Український центр оцінювання якості освіти прийняв рішення про зарахування двох варіантів можливої розстановки правильних відповідей – в алфавітному та зворотньому алфавітному порядку. Тому, незважаючи на послідовність розміщення варіантів відповідей, на яку орієнтувався абітурієнт, його бал не буде втрачено.
Отже, загалом рівень організації зовнішнього незалежного оцінювання у Львівській області залишається достатньо високим. Втім, основні недоліки, виявлені спостерігачами, повинні бути усунені на рівні Українського центру оцінювання якості освіти. Так, необхідно збільшити кількість чергових, залучених на пунктах тестування, уніфікувати процедуру використання металодетекторів та визначити покарання для порушників, у яких знайшли допоміжні засоби зв’язку. Окремо слід звернути увагу на методику відбору та друку тесових завдань й бланків відповідей, щоб унеможливити розбіжності, виявлені на тестуванні з історії України, в майбутньому.
Статистика явки абітурієнтів на сесії ЗНО у Львівській області.
Контактні особи:
Додаткова інформація: