Електронні петиції у Львові: (не)дієвий інструмент громадської участі
Протягом 8 років у Львові діє механізм подання електронних петицій до Львівської міської ради. Поступово цей інструмент удосконалювали тематично, встановлюючи…
Аби дослідити вплив повномасштабного вторгнення на окремі громади, Громадянська мережа ОПОРА втілює проєкт “Нова демографія — виклик для розвитку громади”. Дослідження відбувається в чотирьох міських громадах: Львівській, Рівненській, Івано-Франківській та Богуславській (Київська область). Ми прагнемо з’ясувати, які зміни сталися в різних сферах, як-от освіта, медицина, економіка, соціальна сфера, в останні роки, як на це вплинули процеси внутрішнього переміщення населення та виїзду українців за кордон. Перший етап дослідження — аналіз освітньої сфери, а саме загальної середньої й дошкільної освіти. Окремо варто наголосити, що якість освіти не є предметом дослідження, тому проблеми, пов’язані з нею, в звіті не порушені.
Дані для аналізу отримані шляхом моніторингу сайтів Управління освіти департаменту розвитку Львівської міської ради (далі — Управління освіти ЛМР), Єдиної державної електронної бази з питань освіти (далі — ЄДЕБПО), сайту Головного управління статистики у Львівській області та отримання статистичної інформації шляхом подання запитів на інформацію до Управління освіти ЛМР та Інституту освітньої аналітики.
Заклади загальної середньої освіти
Львівська міська територіальна громада складається з 20 населених пунктів, серед яких 3 міста (Львів, Винники, Дубляни), 2 селища міського типу (Брюховичі та Рудне) і 15 сіл (Малехів, Лисиничі, Підбірці, Рясне-Руське, Підрясне Малі Грибовичі, Ситихів, Великі Грибовичі, Збиранка, Гряда, Воля-Гомулецька, Зашків, Зарудці, Завадів, Малі Підліски). Однак не в кожному з них є заклади загальної середньої освіти. Так, шкіл немає в селах Підрясне, Ситихів, Збиранка та Воля-Гомулецька.
Відповідно до відкритих даних Єдиної державної електронної бази з питань освіти, у місті Львів зареєстровано 158 закладів загальної середньої освіти (станом на травень 2023 року). Дати оновлення інформації про кожен із них різняться (від 2021 до 2023 років), тож деякі дані (переважно про приватні заклади) на час написання звіту не актуальні, адже ті припинили свою діяльність шляхом ліквідації чи реорганізації. Так, у базі міститься інформація про 28 приватних закладів, натомість актуальні дані Управління освіти ЛМР містять інформацію лише про 24. Серед усіх закладів, зазначених в ЄДЕБПО, 146 підпорядковані Управлінню освіти ЛМР (28 приватних і 118 комунальних). Один із цих комунальних закладів, як зазначено в реєстрі, реорганізовано — це вечірня (змінна) середня загальноосвітня школа №19 Шевченківського району м. Львова. Ще один навчальний заклад, Львівський державний музичний ліцей імені С.Крушельницької, — належить до сфери управління Міністерства культури та інформаційної політики України. Інші 11 комунальних закладів підпорядковуються Департаменту освіти і науки Львівської обласної державної адміністрації. Це спеціальні та санаторні школи-інтернати.
Натомість дані, отримані від Управління освіти ЛМР, свідчать, що станом на початок 2022–2023 навчального року Управлінню підпорядковуються 127 комунальних закладів та 24 приватні. Один із закладів, Дублянський опорний ліцей імені Героя України Анатолія Жаловаги, має філію — Малопідлісківську початкову школу. Ці кількісні дані не змінилися порівняно з даними на початок 2021–2022 навчального року.
Заклади освіти розміщені непропорційно до територіального поділу Львівської ОТГ на райони. Так, найбільше комунальних закладів у Шевченківському районі — 32, у Залізничному їх 18, приблизно однаково у Франківському (21), Сихівському (20) та Личаківському (22), а в Галицькому — лише 14. Серед приватних переважна більшість також розташовані у Шевченківському та Залізничному районах — разом 11, менше — у Галицькому та Франківському (7) і Сихівському та Личаківському районах (6).
Район | Комунальні | Приватні |
Галицький | 14 | 7 |
Франківський | 21 | |
Сихівський | 20 | 6 |
Личаківський | 22 | |
Шевченківський | 32 | 11 |
Залізничний | 18 |
Зі 127 закладів, які перебувають у комунальній власності, 92 — це ліцеї з початковою школою та гімназією, 13 — ліцеї з гімназією, окремо початкових шкіл є 8, інші — дошкілля з початковою школою чи гімназією (детальніше в таблиці нижче). Ці дані такі самі, як і в попередньому навчальному році. Слід нагадати, що, відповідно до статті 35 Закону України “Про повну загальну середню освіту”, початкова школа забезпечує здобуття початкової освіти, гімназія — базової середньої освіти, а ліцей — профільної середньої освіти.
Серед закладів приватної форми власності відбулися деякі зміни, але їхня загальна кількість лишилася такою самою. З 9 початкових шкіл у 2021–2022 н.р. році залишилось 5. Натомість на 2 заклади збільшились гімназії з початковою школою та на 2 — ліцеї з початковою школою та гімназією. Тобто можемо спостерігати тенденцію до збільшення приватних закладів, які надають послуги для здобуття неповної та повної середньої освіти.
Типи закладів / форма власності закладів | Комунальна, 2021–2022 н.р. | Комунальна, 2022–2023 н.р. | Приватна 2021–2022 н.р. | Приватна 2022–2023 н.р. |
Усього | 127 | 127 | 24 | 24 |
Початкові школи з дошкільним відділенням | 4 | 4 | – | – |
Початкові школи | 8 | 8 | 9 | 5 |
Гімназія з дошкільним відділенням і початковою школою | 1 | 1 | – | – |
Гімназія з початковою школою | 5 | 5 | 1 | 3 |
Ліцей з дошкільним відділенням, початковою школою та гімназією | 4 | 4 | – | – |
Ліцей з початковою школою та гімназією | 92 | 92 | 12 | 14 |
Ліцей з гімназією | 13 | 13 | 2 | 2 |
На час написання звіту реальна кількість приватних навчальних закладів може бути більшою, адже деякі заклади могли отримати ліцензію на ведення освітньої діяльності (відкритися) після початку навчального року. Ліцензії видають обласні державні (військові) адміністрації відповідно до Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності та Закону України “Про повну загальну середню освіту”. Останні видані ліцензії можна переглянути за посиланням. Деякі навчальні заклади релокувалися з інших областей та працюють на підставі раніше отриманих ліцензій в області попереднього розташування.
Заклади дошкільної освіти
Відповідно до даних із сайту Управління освіти ЛМР, у Львові працює 110 закладів дошкільної освіти комунальної власності. Найбільше їх у Шевченківському районі — 27, менше у Франківському — 22, Личаківському — 20, Сихівському — 15, Залізничному — 18, Галицькому — 8. Водночас згідно з інформацією, отриманою у відповіді на інформаційний запит, кількість комунальних закладів становить 119. Припускаємо, що різниця між даними пояснюється тим, що деякі дошкільні заклади об’єднані з закладами загальної середньої освіти і не розміщені в цьому розділі. Що ж стосується приватних дошкільних закладів, то, за даними Управління освіти ЛМР, станом на кінець 2022 року їх налічувалося 38. Утім, насправді їх може бути більше, адже, як і з загальноосвітніми навчальними закладами, деякі могли розпочати діяльність пізніше.
Перед жителями Львівської міської територіальної громади, як і перед усіма українцями, в останні роки постала низка викликів, результатом яких стала зміна звичних процесів, у тому числі в освітній сфері. Першим викликом була пандемія COVID-19, яка змусила всіх адаптуватися до зміни форм навчання. Опісля почалося повномасштабне вторгнення з постійними повітряними тривогами, загрозами обстрілів, відключенням електроенергії. В перші місяці були зафіксовані також випадки пошкодження будівель шкіл та садочків унаслідок ракетних ударів по місту.
Окремим викликом як на всеукраїнському рівні, так і на рівні області, є зменшення приросту населення. За даними Головного управління статистики у Львівській області, кількість населення Львівщини щорічно зменшується. Так, наприклад станом на 1 січня 2012 року в області мешкало 2540,9 тис. людей, на початок 2017 року — 2534 тис., а на 1 січня 2022 року — 2478,1 тис. Хоча даних про населення безпосередньо Львівської громади немає, можемо припустити, що така тенденція проявляється і тут. Природний приріст (скорочення) у 2021-му становило −8,2 на 1000 осіб наявного населення (-7,7 у міській місцевості та – 8,9 у сільській. Даних за 2022 та 2023 роки немає, але, очевидно, вони будуть не надто оптимістичними.
З 2014 року до Львова активно переїжджають внутрішньо переміщені особи. Станом на початок лютого 2022 року тут проживало близько 7 тис. людей, які отримали статус ВПО після окупації частин Донецької та Луганської областей. Їхні діти були зараховані до місцевих закладів освіти. Так, у 2020–2021 н. р. навчалося 398 учнів зі статусом ВПО, що становило 0,46% від загального контингенту учнів, у 2021–2022 н. р. таких учнів було менше — 368, тобто 0,4% від загальної кількості учнів. Після лютого 2022 ці показники виросли в десятки разів. Так, за рік повномасштабного російського вторгнення залишилися на Львівщині та отримали статус внутрішньо переміщених осіб близько 240 тис. людей, серед яких 94 тис. мешкають безпосередньо у Львові.
І хоча чимало дітей продовжували (і продовжують) дистанційно навчатися у школах своїх міст, деякі з них потребували переведення чи зарахування у місцеві заклади освіти. Приблизно 2,5 тис. дітей зарахували на навчання у заклади загальної середньої освіти вже з початком 2022–2023 н. р. Ще близько 800 дітей станом на початок навчального року зарахували в заклади дошкільної освіти. Через це закономірно очікувалося, що кількість дітей у школах і дитячих садках Львівської громади зросте. Втім, наше дослідження показало дещо несподівані результати, оскільки діти не лише прибували до Львова, а й також виїжджали за кордон.
Окремим викликом для освітньої сфери стало надання тимчасового прихистку внутрішнім переселенцям, адже саме в школах, садках, гуртожитках закладів освіти масово поселялися ті, хто вимушено покинув свої домівки. Тож на певний час освітній процес перервався.
Всі ці виклики вплинули й на якість освіти, виміряти яку досить важко. У грудні 2022 — січні 2023 року Державна служба якості освіти України провела дослідження якості організації освітнього процесу в умовах війни у 2022-2023 навчальному році. Крім питань організації освітнього процесу, автори досліджували зміни в контингенті учнів та педагогічних працівників, спричинені війною. Деякі тенденції цього дослідження простежуються і в Львівській громаді.
Проведене дослідження свідчить що в освітній сфері Львівської міської територіальної громади відбулися незначні зміни. Вони є не стільки прямим наслідком повномасштабного вторгнення, як сукупністю певних умов, зокрема проблем, актуальних і до 24 лютого 2022 року.