Результати вимірювання Індексу публічності ЛМР

Дата: 15.10.2019

Сьогодні, 15 жовтня, у приміщенні малої сесійної зали Львівської міської ради експерти Громадянської мережі ОПОРА презентували основні результати вимірювання Індексу публічності.

За результатами вимірювання Індексу публічності місцевого самоврядування муніципалітет Львова покращив свій показник з 71,8 % у 2017 році до 75,4 % у 2018 році, та перемістився з п’ятої позиції у всеукраїнському рейтингу на третю. Вищі показники публічності зафіксовано в Івано-Франківської (86,8 %) та Луцької (78,1 %) міських радах, які вже кілька років демонструють стабільно високі результати. Згідно із методологією дослідження, Львів, як і Луцьк, знаходиться у категорії міст із задовільним рівнем публічності, тоді як Івано-Франківськ – у категорії публічних міст. Звіт за результатами дослідження можна переглянути за посиланням.

Зростання Індексу публічності Львівської міської ради відбулося за рахунок підвищення рівня підзвітності, відкритості і прозорості депутатського корпусу: з 69 % до 83 %. Натомість публічність міського голови та виконавчих органів дещо знизилася: з 70 % до 67% та з 77 % до 74,5 % відповідно.  Як наслідок, у 2018 році депутати Львівської міської ради очолили рейтинг публічності представницьких органів з-поміж 24 обласних центрів Україні (у 2017 році були на 7 позиції), натомість міський голова знизив свою позицію з 8 на 14, виконавчі органи – з 2 на 4.

Серед причин зниження рівня публічності міського голови Львова – його активна участь у двох всеукраїнських виборчих кампаніях, яка відволікала увагу Андрія Садового від місцевих справ. Зокрема міський голова не так регулярно давав брифінги, прес-конференції, приймав участь у прямих ефірах, як це було у 2017 році, частіше не був присутнім на засіданнях представницького органу, на момент проведення моніторингу (червень-серпень 2019 року) не звітував про роботу виконавчих органів у 2018 році перед депутатським корпусом.

Що стосується кадрової політики у Львівській міській раді, то вона фактично не змінилася, порівняно з попереднім роком, та не має системного характеру. Оскільки структурні підрозділи ЛМР мають статус юридичних осіб, вони самостійно проводять відбір на вакантні місця. Кожен структурний підрозділ має власну конкурсну комісію, до складу якої входить представник Управління персоналом. З відповідей на запит на інформацію, що було надіслано різним структурним підрозділам Львівської міської ради, вдалося з’ясувати, що лише частина з них оголошує публічні конкурси на заміщення вакантних посад. Оголошення про проведення конкурсу розміщуються у газеті “Львівська пошта”, якщо інформація про вакансію надходить в Управління персоналом, її розміщують на сайті ради. На сайті міської ради не виявлено протоколів засідань конкурсних комісій про результати конкурсів на заміщення вакантних посад. Також вже кілька років у місті не ведеться робота щодо продовження дії сертифікату управління якістю ISO 9001:2008, термін якого завершився у жовтні 2016 року.

У місті напрацьовано та затверджено документи, які визначають стратегію його розвитку: Комплексна стратегія розвитку Львова 2012-2025 рр., Стратегія Прориву 2027, Положення про збір та публікацію даних на Порталі відкритих даних Львова, яка регулює доступ до відкритих даних, функціонує система електронних петицій, інструмент бюджету участі. Більшість розпоряджень міського голови оприлюднюються на офіційній веб-сторінці вчасно.

Не змінилися і практика звітування Андрія Садового про свою роботу перед громадою. Звіт про роботу у 2018 році відбувся наприкінці грудня, однак потрапити на нього могли лише ті, хто мав відповідні запрошення. На момент завершення дослідження (серпень 2019 року) міський голова не звітував перед радою про роботу виконавчих органів у 2018 році, як це передбачено законодавством та новим Статутом територіальної громади міста Львова.

Попри незначне зниження показника Індексу публічності виконавчих органів Львівської міської ради, вони займають провідну позицію (4 місце) у всеукраїнському рейтингу та демонструють успішні практики у своїй діяльності. Наприклад, Управління комунальної власності ЛМР активно використовує систему Prozorro для продажу та здачі в оренду комунального майна. Так, з 01 січня по 31 грудня 2018 року через систему Prozorro.Продажі на аукціоні було продано 50 приміщень. У цей же період проведено 14 аукціонів з метою надання в оренду вільних нежитлових приміщень, які знаходяться у комунальній власності, щоправда 4 з них відбуло, 10 – ні.

У 2018 році у місті продовжилася системна робота в частині оприлюднення наборів даних на окремому порталі, проте не всі передбачені постановою Кабінету міністрів України набори можна знайти на сайті. Зокрема, немає розкладу руху громадського транспорту; відомостей щодо транспортних засобів, які обслуговують пасажирські автобусні, тролейбусні та трамвайні маршрути перевезення (кількість транспортних засобів на кожному маршруті, марка, модель, державний номер, пасажиромісткість): відомості про лікарські засоби/препарати, придбані за бюджетні кошти, відомості про розподілення таких ліків між закладами охорони здоров’я та їх залишки в кожному з них.

Звітування виконавчих органів влади про свою роботу на відкритих заходах – одна з тих практик, яка досі не запроваджена у всіх містах. Структурні підрозділи Львівської міської ради звітують про свою роботу згідно з графіком, затвердженим розпорядженням міського голови. Інформація про такі заходи поширювалася прес-службою Львівської міської ради впродовж січня-лютого 2019 року, а також оприлюднювалася на новинних порталах міста. Усі охочі могли відвідати звіти виконавчих органів, а також поставити уточнюючі запитання. Більшість звітів не оприлюднено на сторінках відповідних департаментів та управлінь, натомість розміщено у розділі «Звіти», що на стартовій сторінці офіційного сайту.

Серед суттєвих недоліків – неоприлюднення проектів рішень виконавчого комітету, незручна і така, що потребує суттєвого оновлення, офіційна веб-сторінка Львівської міської ради. На порталі передбачено функцію дистанційного звернення громадян (https://city-adm.lviv.ua/services/application), однак надіслане в межах дослідження клопотання, залишилося без відповіді чи вирішення проблеми.

Депутатський корпус Львівської міської ради із загальним показником у 83,15% цьогоріч опинився на першій позиції у рейтингу Індексу публічності місцевих рад. У порівнянні з попереднім роком цей показник зріс на 14,15%. Передусім це пояснюється позитивною динамікою у звітуванні депутатів перед виборцями: кількість депутатів які почали оприлюднювати щорічні звіти про свою діяльність на Інформаційному порталі депутатів Львівської міської ради збільшилася більш ніж вдвічі (з 21 до 49).

Традиційно високими залишилися показники прозорості та відкритості представницького органу: у частині оприлюднення інформації про біографічні дані 61 з 64 депутатів мають опубліковану на Інформаційному порталі вичерпну інформацію, постійно оновлюються контактні дані депутатів, графіки прийому громадян. Більше 50% обранців здійснює особистий прийом громадян не рідше одного разу на місяць.

Зберігається високий рівень дисциплінованості депутатів під час роботи у сесійній залі, на засіданнях постійних комісій, у декларуванні власних доходів та повідомленні про конфлікт інтересів. Позитивним є і те, що мешканці міста можуть безперешкодно бути присутніми на пленарних засіданнях Львівської міської ради. Окрім цього, у відкритому доступі на сайті ради можна знайти архів із аудіо- та відеотрансляціями засідань сесій та постійних комісій.

У відкритому доступі знаходиться нормативно-правова база та документація, пов’язана із результатами роботи депутатського корпусу: регламент роботи міської ради, положення про роботу постійних комісій, рішення міської ради, протоколи засідань сесій та результати голосувань.

Окремі недоліки у роботі міської ради пов’язані із недотриманням термінів оприлюднення проектів порядку денного та рішень сесії, наявністю розбіжностей між Регламентом Ради та профільним законодавством в частині врегулювання конфлікту інтересів. Депутати рідко ініціюють проведення громадських обговорень.

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПІДВИЩЕННЯ ПУБЛІЧНОСТІ МІСЬКОГО ГОЛОВИ

  1. Оприлюднити на офіційному вебсайті Львівської міської ради процедуру запису на прийом до міського голови.
  2. Розмістити у розділі про Львівського міського голову графік прийому громадян головною посадовою особою місцевого самоврядування.
  3. Запровадити окремий графік прийому міським головою інших категорій осіб/об’єднань, наприклад, представників підприємства, громадських організацій.
  4. Запровадити практику проведення міським головою періодичних прес-конференції (щоквартально) для представників засобів масової інформації з питань робити муніципалітету Львова.
  5. Оприлюднити на офіційному вебсайті Львівської міської ради порядок заміщення вакантних посад у структурних підрозділах ради.
  6. Створити на сайті окремий розділ, де оприлюднюватиметься інформація про наявні у структурних підрозділах Львівської міської ради вакансії, а також вичерпні вимоги до кандидатів, терміни подачі документів, контактні дані відповідальних осіб.
  7. Видати розпорядження щодо оприлюднення структурними підрозділами Львівської міської ради протоколів про результати засідання конкурсних комісій на заміщення вакантних посад.
  8. Оприлюднювати у розділі «Бюджет» ухвали Львівської міської ради про зміни до Бюджету, що приймаються впродовж року.
  9. Вжити заходів для запроваджена у Львівській міській раді/на рівні окремих структурних підрозділів системи управління якістю та отримання сертифікату, який підтверджує виконання вимог стандарту ISO 9001:2015.
  10. Оприлюднювати розпорядження Львівського міського голови на вебсайті ради не пізніше п’яти робочих днів з дня затвердження документа.
  11. Забезпечити функціонування електронного сервісу на вебсайті Львівської міської ради, яким передбачено можливість надсилання письмового звернення через електронну форму.
  12. Запровадити практику звітування про свою роботу перед територіальною громадою на відкритій зустрічі з громадянами.
  13. Під час підготовки Звіту про роботу Львівського міського голови, дотримуватися норм Статуту територіальної громади, яким передбачено, що документ повинен містити інформацію про:
  • реалізацію Стратегії розвитку міста Львова;
  • виконання міського бюджету м. Львова;
  • план роботи на наступний рік;
  • результати виконання плану, оголошеного на попередньому звітуванні із зазначенням запланованих та вжитих заходів, а також причин невиконання (часткового виконання) попереднього плану;
  • відповіді на поставлені членами територіальної громади м. Львова питання, висловлені зауваження та подані пропозиції, а також про виконання передвиборної програми.

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПІДВИЩЕННЯ ПУБЛІЧНОСТІ ВИКОНАВЧИХ ОРГАНІВ ЛЬВІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

  1. Продовжувати розпочату практику оприлюднення проектів рішень виконавчого комітету до моменту засідання.
  2. Доповнити інформацію про членів виконавчого комітету відомостями про місце роботи, сферу повноважень.
  3. Розмістити на сторінках комунальних підприємств Львівської міської ради інформацію про послуги, які ними надаються, а також про вартість.
  4. Створити на сайті окремий розділ «Міські цільові програми».
  5. Оприлюднювати на вебсайті Львівської міської ради заключні звіти про виконання місцевих цільових програм.
  6. Доповнити розділ «Консультації з громадськістю» інформацією про процедуру їх організації і проведення, а також даними про роль такого механізму громадської участі.
  7. Створити Єдину базу обліку публічної інформації Львівської міської ради.
  8. Оновити офіційний вебсайт Львівської міської ради (прописати карту сайту, структурувавши наявну інформацію, передбачити можливість користуватися сайтом людьми з вадами зору).
  9. Уніфікувати підхід до оприлюднення письмових звітів виконавчих органів по роботу за рік. Публікувати звіти у відведених місцях на сторінках департаментів, управлінь, відділів тощо.
  10. Вирішити проблему з дублюванням однакових назв розділів на сайті: «Звіти» у розділі «Прес-центр» та «Звіти», що в рубриці «Актуально».
  11. Розмістити на сайті міської ради відповіді на найчастіше запитувані, найактуальніші питання.
  12. Започаткувати практику створення наглядових рад у комунальних підприємствах.
  13. Розміщувати повідомлення про оприлюднення проектів регуляторних актів у розділі «Регуляторна політика», а не у загальній стрічці новин.
  14. Дотримуватися норм законодавства про регуляторну політику: оприлюднювати проекти регуляторних актів, які були включені до затвердженого Плану прийняття регуляторних актів на відповідний рік.
  15. Структурувати розділ «Регуляторна політика» у такий спосіб, щоб усі складові процесу розробки, прийняття та відстеження впливу окремого нормативно-правового можна було відстежити за одним посиланням.
  16. Готувати та оприлюднювати підсумкові письмові звіти про хід та результати відчуження комунального майна.
  17. Розмітити у розділі «Публічна інформація» звіти щодо розгляду запитів на інформацію.
  18. Оприлюднити у форматі відкритих даних:
  • звіти про виконання паспортів бюджетних програм місцевого бюджету;
  • бази даних щодо ремонту доріг: точне зазначення ділянки відремонтованої дороги (від кілометра до кілометра), ширина та довжина дороги, довжина ділянки, товщина дорожнього покриття, матеріали, види робіт, вартість робіт, гарантійний строк, виконавці робіт;
  • відомості про лікарські засоби/препарати, придбані за бюджетні кошти, відомості про розподілення таких ліків між закладами охорони здоров’я та їх залишки в кожному з них (приклад оприлюдненнявідомостей про лікарські засоби Тернопільською міською радою на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних);
  • перелік незадіяних земельних ділянок і майнових об’єктів (приміщень) комунальної форми власності, які можуть бути передані в користування;
  • перелік земельних ділянок, що пропонуються для здійснення забудови;
  • перелік укладених органом місцевого самоврядування договорів (укладені договори, інші правочини, додатки, додаткові угоди та інші матеріали до них).

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПІДВИЩЕННЯ ПУБЛІЧНОСТІ ДЕПУТАТІВ МІСЬКОЇ РАДИ

  1. Доповнити інформацію про номери засобів зв’язку, персональні електронні адреси депутатів.
  2. Оновити та підтримувати актуальність графіків прийому депутатами громадян.
  3. Додати у розділі «Документи» на вебпорталі опцію пошуку документів Львівської міської ради за ключовими словами та тематичними категоріями.
  4. Покращувати організацію проведення особистого прийому виборців, шляхом призначення зручного часу, встановлення інформаційних табличок про знаходження приймальні депутата, всебічного інформування виборців.
  5. Оприлюднювати щорічний індивідуальний звіт, враховуючи вимоги законодавства, (термінів, структури і змісту) та звітувати про результати депутатської діяльності на відкритій зустрічі з виборцями.
  6. Розмежовувати фракційні та індивідуальні щорічні звіти.
  7. Вчасно та вичерпно інформувати Секретаріат ради про результати щорічного індивідуального звітування і подавати текст проміжного та щорічного звітів для їх подальшого оприлюднення у профайлі депутата на Інформаційному порталі.
  8. Затвердити графік звітування депутатів перед радою.
  9. Дотримуватися вимоги закону про необхідність інформувати виборців про проміжні результати своєї депутатської діяльності щонайменше один раз на півріччя.
  10. Декларувати наявність конфлікту інтересів під час голосування з поясненням його змісту.
  11. Уніфікувати муніципальні норми регулювання конфлікту інтересів з нормами чинного законодавства.
  12. Депутатам, які працюють у виконавчих органах влади чи комунальних підприємствах, інформувати про потенційний конфлікт інтересів.
  13. Використовувати соціальні мережі та інші інформаційні ресурси для інформування виборців про роботу, підтримувати зворотній зв’язок з ними.
  14. Визначити і оприлюднити детальну і зрозумілу процедуру доступу громадян до засідань постійних депутатських комісій.