6 вересня відбулася заключна зустріч робочої групи з доопрацювання «Положення про електронні петиції у м. Львові». Участь в обговоренні крім працівників управління «Секретаріат ради» також взяли представники громадських організацій, зокрема Громадянської мережі ОПОРА у Львові.
Метою створення робочої групи було актуалізувати порядок використання одного з багатьох інструментів громадської участі, який функціонує у місті з 2016 року, з огляду на недосконалість нормативного забезпечення подібних ініціатив в українському законодавстві. Емпіричною базою для коригування стали позитивний та негативний досвід застосування електронних петицій протягом майже трьох років їх функціонування.
Як і в чинному Положенні, для того, щоб петиція була допущена до розгляду депутатами Львівської міської ради, профільними комісіями та відповідними підрозділами виконавчих органів, за неї впродовж 60 днів з дня оприлюднення, має проголосувати 500 осіб. Водночас розглядається питання щодо зниження вікового цензу тих, хто зможе проголосувати з 18 до 16 років. Також пропонується розширити категорії осіб, які мають право голосу: крім членів територіальної громади надати таку можливість тим, хто навчається, веде бізнес або є власником майна у межах міста. Поза тим поставлено під сумнів доцільність виступати автором петиції депутатові Львівської міської ради .
За результатами засідання робочої групи були доопрацьовані вимоги до змісту електронних петицій. Тепер петиції мають стосуватися питань, розгляд та вирішення яких відноситься до виключної компетенції Львівської міської ради. Разом з тим вони не можуть стосуватися обрання, призначення або звільнення посадових осіб Львівської міської ради та підпорядкованих їй комунальних установ, а також питань припинення або реорганізації підприємств, установ, організацій комунальної форми власності. Крім загальних заборон, які прописані в українському законодавстві: заборона закликів про повалення конституційного ладу, порушення територіальної цілісності, розпалювання ворожнечі тощо, також у електронних петиціях пропонується заборонити згадувати ім’я фізичної або найменування юридичної особи без її на те згоди (органи публічної адміністрації не підпадають під цей перелік), назви торгових марок, посилатися на сторонні веб-ресурси, вживати лайливі слова, висловлювати прямі образи чи оціночні судження без наявності доказової бази.
Додатково був доопрацьований механізм адміністрування електронних петицій. Після того як петиція отримає необхідну кількість голосів, вона потрапляє на опрацювання модератором в особі працівника Відділу громадського партнерства (з можливістю внесення технічних правок без зміни самого змісту петиції). На основі цього документа готується проект ухвали, який розглядається профільною депутатською комісією за участі представника профільного підрозділу виконавчих органів, здійснюється оцінка можливого обсягу бюджетних асигнувань тощо. Після цього проект ухвали вноситься до порядку денного найближчого засідання Львівської міської ради, де петиція має бути підтримана або відхилена депутатським корпусом. У разі позитивного рішення профільний підрозділ ЛМР разом з автором петиції готую дорожню карту вирішення питання, порушеного електронною петицією. Дорожня карта обов’язково має містити спосіб та строки вирішення проблеми, розмір бюджетних призначень. Після цього напрацьована дорожня карта затверджується профільною депутатською комісією.
За попередніми домовленостями, доопрацьований проект Положення про електронні петиції має бути внесений до порядку денного засідання Львівської міської ради, що відбудеться у вересні.
Детальніше: Тарас Радь, керівник проектів у сфері виборів та місцевого самоврядування, taras.rad@opora.org.ua.