Коментар Громадянської мережі ОПОРА щодо ситуації зі ЗНО з англійської мови
Будь-яке рішення варто приймати лише на підставі психометричних даних про результати ЗНО усіх абітурієнтів.
В день останнього тестування в основній сесії зовнішнього незалежного оцінювання Громадянська мережа ОПОРА підбиває підсумки громадського спостереження, яке організація проводить у 16 областях України, в тому числі і у Львівській. Під час спостереження представники мережі були присутні безпосередньо на пунктах тестування, де абітурієнти складали наймасовіші тестування – українську мову та літературу, математику, історію України, іноземні мови, географію, хімію та біологію. Основне завдання спостерігачів – надати об’єктивну оцінку процесу перевірки знань шляхом перевірки дотримання процедур стандартизованого тестування як персоналом пункту тестування, так і його учасниками.
Загалом, ОПОРА позитивно оцінює рівень підготовки та проведення зовнішнього незалежного оцінювання у Львівській області. Регіональним центром оцінювання якості освіти було забезпечено належний рівень підготовки персоналу пункту тестування – старших інструкторів, інструкторів, відповідальних за пункт тестування та уповноважених осіб. І хоча спостерігачами були зафіксовані деякі помилки та порушення з боку персоналу, вони не вплинуть на визначення результатів оцінювання знань учасників оцінювання. До таких порушень належать: видача інструкторами тестових зошитів абітурієнтам до закінчення тестування у цілому пункті (ЗОШ №60, СЗОШ №91), не вкладення невикористаних зошитів у пакет з бланками відповідей, вихід з аудиторії без відповідного дозволу, пошкодження пакету для відправлення бланків відповідей (СЗОШ №98). Також спостерігачами зафіксовано випадки, коли особи з резерву не приходять на підготовчі наради, а деякі старші інструктори дозволяють собі спізнення (СЗШ №22).
Під час тестування з історії України (20 червня) у Міжрегіональному центрі професійно-технічної освіти художнього моделювання і дизайну абітурієнтів почали запускати на 15 хв. пізніше визначеного часу. Пояснювали це безпосередньою близькістю до входу сховища, де зберігається контейнер із завданнями. Абітурієнти могли зірвати пломби, і щоб цього не сталося спочатку відкрили сховище, а потім почали впускати абітурієнтів. І хоча всі абітурієнти встигли пройти у пункт тестування, це є порушенням процедури.
Дається взнаки відсутність навчання-інструктажу для чергових. Так, до їхніх обов’язків належить перевірка рекреаційних зон на наявність заборонених технічних засобів зв’язку, друкованих чи рукописних матеріалів. На жаль, і під час тестування і по завершенню спостерігачі виявляли шпаргалки у вбиральнях, що свідчить про неякісне виконання черговими своїх функцій. У СЗШ №46 ім. Чорновола спостерігачі фіксували розмови в туалетах, на які чергові ніяк не реагували. Також, чергові мають супроводжувати (проводити очима) абітурієнтів до туалетів чи до виходу, якщо вони закінчили роботу над тестом. Проте, зважаючи на складне планування деяких шкіл (два крила, задіяння 4 поверхів), чергові не могли тримати абітурієнтів у полі зору.
Позитивно спостерігачі оцінюють визначену УЦОЯО нову процедуру перевірки учасників тестування щодо дотримання ними правил проходження ЗНО за допомогою металодетекторів. Під час технологічної перерви працівник Державної служби охорони у присутності Уповноваженої особи УЦОЯО та Відповідальної особи за допомогою металодетектора перевіряє дотримання абітурієнтами правил та процедур проходження ЗНО. Процедура триває 3-5 хв., а затрачений час додається до загального часу роботи над тестом.
Серед семи предметів, на тестуванні з яких були присутні спостерігачі ОПОРИ, технологічна перерва не проводилися лише на математиці (1 та 2 сесія) та біології. Варто відзначити, що практика перевірки металодетектором мала позитивний вплив, адже у всіх областях, де проводилося спостереження, з кожним наступним тестуванням все менше абітурієнтів ризикувало залишити при собі заборонені засоби (телефони, навушники), а кількість вилучень була все меншою. Так, за даними спостерігачів через наявність відповідних засобів роботу над тестами припинили:
• на тестуванні з хімії: двоє осіб (ЗОШ №60, ЗОШ №82);
• українська мова та література: в перший день дев’ять осіб – (ССЗШ №2 (троє осіб), ЗСШ №81 м. Львова (двоє осіб), у НВК «ДНЗ – ЗНЗ» м. Самбора (двоє осіб), Дрогобицькій ЗОШ №1 та вищому професійному училищі №34 м. Стрия – по одному випадку. Натомість, 6 червня, випадків вилучення абітурієнтів за порушення процедури спостерігачами не виявлено;
• іноземна мова: двоє осіб (СЗШ №98, СЗШ №27);
• математика – одна особа за виявлення у неї мобільного телефону при виході з вбиральні (ЗОШ №82);
• історія України, географія та біологія – таких випадів не зафіксовано.
Не відмовилися абітурієнти і від більш традиційних шляхів отримання інформації – шпаргалок та підказок. Перед початком тестування чергові, а у деяких випадках і Відповідальний за пункт тестування і працівник ДСО перевіряли вбиральні та вилучали шпаргалки, конспекти, які абітурієнти заносили туди перед початком тестування, а на тестування з математики – ще й калькулятори. Деякі учасники тестування намагалися підказати один одному, показуючи різні жести та перешіптуючись між собою (Львівський державний університет безпеки життєдіяльності). Однак, після зауважень спостерігачів та інструкторів, такі дії були припинені.
Деякі абітурієнти втратили шанс пройти тестування через власну неуважність: забували паспорт, чи інший документ, за яким реєструвалися для проходження ЗНО (НУ «Львівська Політехніка»-Б, ЗОШ №22, ССЗШ №81), або ж сертифікат ЗНО (СЗШ №9, СЗШ №75, ВПУ-34 м. Стрий). А відсутність одного з документів, або наявність лише копій цих документів позбавляє абітурієнтів права бути допущеними до пункту тестування. Був зафіксований також випадок, коли абітурієнт прийшов із паспортом одного з батьків замість власного (СЗШ №18). Ще однією причиною недопуску було спізнення на пункт тестування (СЗШ №96), або ж неуважність щодо дати тестування (у СС ЗОШ №81 абітурієнтка прийшла у пункт тестування на день пізніше – 6 червня замість 5 червня). У Міжнародному центрі професійно-технічної освіти художнього моделювання і дизайну, був зафіксований випадок, коли абітурієнт прийшов без Сертифіката, запевняючи що не отримав його взагалі. Проте, одразу ж звернувшись у регіональний центр, йому вдалося отримати свій Сертифікат та встигнути до 10:50 зайти до пункту тестування, а отже написати тест.
Позбавили права продовжувати роботу над тестом абітурієнтку у СЗШ №99. Учасниця незадовго до закінчення тестування залишила приміщення школи, щоб подихати свіжим повітрям, а коли намагалася повернутися – в пункт тестування її не впустили. Попри те, що порушення процедури було з боку самої учасниці, воно було і з боку працівників пункту тестування, адже дівчину не повідомили про заборону виходити з приміщення, оскільки ні чергового, ні охоронця при виході з пункту тестування в той час не виявилося.
Слід зазначити, що спостерігачі ОПОРИ не зафіксували випадків перешкоджання їхній роботі персоналом пунктів тестування та констатують про приязне ставлення до себе працівників Львівського регіонального центру оцінювання якості освіти.
На завершення, Громадянська мережа ОПОРА нагадує, що у випадку незгоди абітурієнта з отриманим балом, він має право на оскарження своїх результатів, подавши апеляційну заяву до Українського центру оцінювання якості освіти протягом трьох днів із моменту офіційного оголошення результатів оцінювання з відповідного предмета.
Детальніше:
Наталія Радиш, координатор кампанії громадського спостереження за ЗНО у Львівській області, 032 254 61 63.
Додаткова інформація:
Громадське спостереження за ЗНО відбувається в рамках Альянсу Програми сприяння незалежному тестуванню в Україні (USETI Legacy Alliance).